De nye matrendene er på vei mot moderne idealisme

PUBLISERT: 31 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar
|

– I 1985 var vi idealistiske. Men da alt gikk til helvete, ble vi materialistiske og gradvis mer moderne. Nå er vi på vei mot moderne idealisme.

Det sier John Spilling, direktør for Matprat. Utsagnet er basert på undersøkelsen «Norske spisefakta», som er Norges mest anerkjente trendundersøkelse av matvarer og som snart kommer i ny versjon. De fleste store aktører i mat og drikke er med i undersøkelsen.

Grunnleggende holdninger gir forskjellige matvaner
I undersøkelsen har man laget en matrise over hvordan forskjellige grunnleggende holdninger blant mennesker fører til forskjellige matvaner.

– Menn er mer materialistiske enn kvinner, og unge er mer endringsvillige enn eldre. Eldre mer materialistisk enn yngre, og folk i de største byene er mye mer endringsvillige enn folk på landsbygda, sier Spilling.

En typisk trend er at ungdommen er blitt tregere, mens dagens 50-60-åringer er svært så kjappe. Eldre mennesker er markant sunnere enn før, og siden denne kjøpergruppen har god råd og er mange, har de fått økt betydning.

Ingen stor øko-betalingsvilje
Selv om mange spådde det, ble ikkeavkarbo ble noen døgnflue. Mange frykter fortsatt kunstige tilsetningsstoffer. Interessen for økologi svinger mye og er nå på vei opp.

– Men bare 10 prosent sier de er villige til å betale mer for økologiske produkter, fastslår Spilling.

Det som er helt ute, er mat som er rask å lage. Nå skal mat lages fra bunnen av matvarer som gjerne har norsk opprinnelse. De mest trendy råvarene er fisk (laks) og lokale norske produkter.

Ferdigmat er «skummelt»
– Ferdigmat blir av noen sett på som noe av det skumleste som finnes, men det gjelder ikke alle typer. Og vi ser at ferdigplanlagt mat øker, særlig blant småbarnsfamilier som gjerne planlegger middager for hele uken.

I Norge spiser de fleste mennesker middagen hjemme, men tidspunktet varerier rundt om i landet. Mens Oslo-folk spiser sent på kvelden, spiser resten av landet tidlig på ettermiddagen.

– Det innebærer at folk i Oslo ikke spiser kveldsmat, men de inntar gjerne et mellommåltid.

Den nye utgaven av «Norske Spisevaner» kommer om tre måneder, ifølge Spilling.

 

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx