Den danske dagligvarekjeden Netto tester pant på plastbæreposer. De første resultatene viser at tiltaket fører til å posene brukes flere ganger. Salget av nye poser går ned.
Det er ikke vanlig at butikkjeder gleder seg over synkende salg, men for Netto er det slik. Etter å ha testet pant på plastbæreposer i to måneder, kan de slå fast at posene nå brukes flere ganger. Salget av plastposer har samtidig gått ned med 10 prosent, og det var hele hensikten.
Nedgang i salget av plastbæreposer
– Vi ser en markant nedgang i salget av plastposer, noe som er gledelig, sier Michael Løve, direktør i Netto til Packmarkedet. – Det indikerer at forbrukerne i enda høyere grad gjenbruker posene de kjøper hos oss.
Nedgangen i salget av plastposer skjer samtidig som omsetningen i butikken er som før. Michael Løve sier at panten skal sikre økt gjenvinning og gjenbruk, og mener at testen viser at forbrukerne støtter tanken.
Testen som startet 16. april skjer i samarbeid med WWF verdensnaturfondet og omfatter alle Netto-butikker i Fyn. Fra fjerde juni er også Bornholm omfattet. Brukte poser som leveres i butikkene gir kundene 1 krone i pant.
Posene som innleveres blir levert til gjenvinning. For poser som ikke leveres inn, går pantoverskuddet til WWF.