Coop Norge inviterer til dugnad mot plastavfall

PUBLISERT: 19 april 2018
OPPDATERT: 26 januar


Coop inviterer sine ansatte, kunder og medeiere med på ryddeaksjonen «Coop rydder Norge» som skal gå fra 30. april til 5. mai.

– Sammen med kundene skal vi nå bidra i arbeidet med å rydde Norge for marin forsøpling, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge i en pressemelding.

Samarbeid med Hold Norge Rent
«Coop rydder Norge» skal engasjere kunder, medeiere, Coop-ansatte og støttespillere til å organisere og delta i ryddeaksjoner over hele landet. Aksjonen blir arrangert i nært samarbeid med organisasjonen Hold Norge Rent og deres strandryddeaksjon første uken i mai.

Fra 30. april til 5. mai vil lokale Coop-butikker over hele Norge dele ut gratis ryddekit med hansker og sekker. Samtidig blir det satt opp flere returpunkter for søppel i forbindelse med aksjonen.

– Vi i Coop er heldige som har over 1,6 millioner medeiere og butikker over hele Norge. Sammen styrker vi innsatsen mot forsøpling. Ved siden av å være et lite, men viktig bidrag, er målet at aksjonen bidrar til bevisstgjøring og forståelse for omfanget av problemet, sier miljøsjefen.

Plast på avveie
Lutnæs forteller at Coop har satt i gang flere tiltak for å øke bevisstheten og begrense forsøpling.

– Det er ikke plast i seg selv, men plast på avveie som utgjør det store miljøproblemet. Det er noe vi både kan og skal gjøre noe med, sier Lutnæs. 

– Ekspertenes råd til folk er å gå ut og rydde en strand. Nettopp det å delta i en lokal ryddeaksjon skaper en bevissthet og forståelse av problemet hos store og små. Derfor er det riktig og viktig at vi legger til rette for det.

Han understreker at problemet ikke løses med opprydningsaksjoner alene, og at forsøpling må forebygges.

– Ved siden av å bidra til opprydning jobber Coop målrettet med å optimalisere emballasje og redusere plastbruken, blant annet ved å finne erstatninger for flere produkter i plast. Hele Coop i Norden jobber sammen om dette, i tillegg til tiltak sammen med andre aktører i dagligvarebransjen

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red