Coca-Colas flasker blir lettere og sparer 3 millioner tonn PET i Nord-Amerika

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 4 april 2024
OPPDATERT: 4 april

Coca-Cola Company har redesignet sine PET-flasker i det nordamerikanske markedet og reduserer dermed materialforbruket med 3 millioner tonn i 2025.

Konsernet har fullstendig redesignet sitt utvalg av små PET-flasker med sitt nyeste lettvektsinitiativ, som reduserer vekten på disse flaskene og i mange tilfeller også har endret fasongen. Fra nå av vil alle små PET-flasker i 12 oz (35 ml), 16,9 oz (500 ml) og 20 oz (590 ml) gå fra 21 gram til 18,5 gram for alle kullsyreholdige merker samt Minute Maid Refreshments og Minute Maid Aguas Frescas i USA og Canada. Selv den nylig introduserte 20oz-flasken laget utelukkende av resirkulert PET vil få denne vekten.

Det er lenge siden Coca-Cola gjorde en stor designendring. Flaskeformen med håndtak kom i 2006 og da gikk man bort fra den tradisjonelle formen på flasken. Nå kommer denne formen tilbake i en litt oppfrisket design på det nordamerikanske markedet, noe som var en nødvendighet hvis man skulle komme ned på den nye gramvekten.

Neste steg

De siste ti årene har de gått fra en vekt på 27 gram til 21 gram, og nå tar de neste steg, et tiltak som reduserer PET-forbruket med tre millioner tonn årlig. Ved siden av miljøfordelene er det lett å se økonomiske også.

Dette tiltaket har stilt store krav til leverandørene av flasker. Produsenter av preformer har måttet investere i nye støpeverktøy så vel som de som blåser flaskene. Når det gjelder fylling, forsegling og merking er det imidlertid kun mindre justeringer som kreves. Nye, mindre etiketter gjelder for Minute Maid Refreshments og Minute Maid Aguas Frescas.

I USA består Coca-Colas nettverk av 64 uavhengige tappere.

– De nye flaskene er optimalisert for å redusere svake punkter i flasken, forhindre tap av karbondioksid og beholde boblene vi alle kjenner og elsker fra favorittdrikkene våre. Vi var i stand til å finne det gode stedet for funksjonalitet, samtidig som vi beholdt den attraktive formen på flasken, sier en talsperson for gruppen.

Tilsvarer 800 millioner flasker

Denne endringen er beregnet å redusere den årlige bruken av ny plast med tilsvarende nesten 800 millioner flasker i 2025 sammenlignet med 2024. I tillegg anslås emballasjeskiftet å redusere karbondioksidutslippene i 2025 sammenlignet med 2024 med en mengde tilsvarende mer enn 17.000 biler i trafikken i et år.

Det er ikke sagt noe om fremtiden, for eksempel om vi kommer til å se disse flaskene globalt, er det selvfølgelig en kjempeinnsats å få alle leverandørene om bord og få dem til å endre seg, men mye tyder på at endringen vil skje også i andre markeder.

Kilde: Packaging World magazine, USA

Siste nytt

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Les mer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje åpnet

Onsdag 5. november åpnet Områ, Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje. Statssekretær Kristoffer André Hansen fra Klima- og miljødepartementet sto for den offisielle åpningen.
områ1
Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje åpnet