
Coca-Cola tester nå et konsept som vi kjenner igjen fra Carlsberg og deres ølbokser i noen år. Plastinnpakningen rundt multipakkene erstattes med limprikker og et papphåndtak. Dette skriver Packaging Europe.
Denne nye tilnærmingen er utviklet sammen med selskapets tappingspartner, Coca-Cola Europacific Partners, som en del av selskapets arbeid med å redusere plastavfall og forbedre resirkulerbarheten.
Pilotprosjektet gjennomføres i utvalgte butikker i Tyskland hos PENNY, og har som mål å teste emballasjens gjennomførbarhet, forbrukermottak og ytelse.
Emballasjekonseptet brukes for Coca-Cola Original og Coca-Cola Zero i formatet 6 x 1,25 liter. Det nye konseptet er en del av et bredere utvalg av sekundære emballasjeløsninger i Europa, inkludert KeelClip, LitePacTop og CanCollar.
Limprikkene er strategisk plassert for å holde flaskene sammen, mens et solid, resirkulerbart papphåndtak gjør multipakken enklere å bære. Coca-Cola oppgir at omfattende testing har vist at limprikkene er trygge for transport og håndtering i butikk. Forbrukertilbakemeldinger følges nøye i butikkene som en del av pilotprosjektet.
Flaskene kan forsiktig vris eller trekkes fra hverandre ved limpunktene. Samtidig gir butikkkommunikasjon og enkle grafiske instruksjoner på emballasjen hjelp og forklaring til kundene.
Håndtaket er laget av resirkulerbar papp og kan kastes i vanlig papir-/pappavfall etter at flaskene er fjernet. Selve flaskene kan resirkuleres som vanlige PET-flasker.




