
Coca-Cola Europacific Partners i Sverige har redusert sine totale klimagassutslipp med 25 prosent de siste fem årene, ifølge selskapets siste bærekraftsrapport. Nå tar selskapet neste steg og investerer 4,4 milliarder svenske kroner i utslippsreduksjoner i den globale forsyningskjeden, der litt over 98 prosent av de gjenværende utslippene skjer.
Coca-Cola Europacific Partners i Sverige har redusert sine totale klimagassutslipp med 25 prosent de siste 5 årene. Av selskapets utslipp oppstår nå bare litt over 1 prosent i egen virksomhet.
– Vi er et globalt selskap med lokal påvirkning, men det er i våre verdikjeder vi kan gjøre den største forskjellen. Derfor investerer vi i bedre kjøleteknologier, mer bærekraftig emballasje og sterkere samarbeid med våre leverandører, sier Thérèse Sundberg, bærekraftssjef hos Coca-Cola Europacific Partners Sverige.
De aller fleste utslippene – 98,6 prosent – er i verdikjeden, såkalte «scope 3»-utslipp. For å redusere disse gjøres det omfattende investeringer på flere områder. Totalt investerer selskapet 4,4 milliarder svenske kroner i utslippsreduksjoner mellom 2024 og 2026.
Emballasje står for 58 prosent av utslippene i den svenske verdikjeden. Store investeringer gjøres i innovative materialer for å øke andelen resirkulert innhold i emballasje, noe som reduserer behovet for nye materialer som fossilbasert jomfruelig plast. Innsamling og resirkulering av aluminium er også avgjørende for å redusere karbonavtrykket.
Dette står det under emballasjedelen i bærekraftsrapporten:
• 100 prosent av primæremballasjen skal være resirkulerbar senest i år.
• Intensjonen er å ha 50 prosent resirkulert plast i PET-flasker fra 2025 (Europa) og 2023 (50 API). I dag er tallet for rPET 46 prosent.
• Et annet poeng er at oljebasert plast i flasker skal stoppes innen 2030, noe som bør bety strålende muligheter for for eksempel bioplast.
• I tillegg bør én flaske eller boks samles inn og resirkuleres for hver flaske eller boks som selges innen 2030. I dag samles det inn i underkant av 76 prosent.
Ingredienser står for 35 prosent av utslippene. Ved å fokusere på et sukkerfritt sortiment og redusere mengden tilsatt sukker i eksisterende produkter, reduseres ressursbruken og dermed klimapåvirkningen. Det gjennomsnittlige sukkerinnholdet i den svenske porteføljen har sunket med over 25 prosent på fem år. I 2024 var 57 prosent av salget sukkerfrie drikker.
Energieffektivisering er en viktig del av arbeidet med å redusere utslipp i verdikjeden. Det investeres i nye teknologier langs hele verdikjeden – både for å redusere energiforbruket i produksjonen hos leverandører og i mer bærekraftige kjølesystemer hos kunder. Gjennom CDE-initiativet (Collaborative Decarbonisation of Equipment) samarbeider selskapet med andre aktører for å redusere energiforbruket i drikkevareutstyr. Å bytte ut eldre utstyr og optimalisere energibruken i butikkmiljøer gir betydelige utslippsreduksjoner.
Investeringer i fremtidige løsninger gjennom CCEP Ventures
For å akselerere overgangen til en mer bærekraftig verdikjede identifiserer, støtter og integrerer Coca-Cola Europacific Partners nye innovative teknologier fra gründere over hele verden. Ved å støtte banebrytende løsninger innen resirkulering, landbruk og logistikk bidrar arbeidet, gjennom CCEP Ventures, til å redusere scope 3-utslipp og drive langsiktig endring i hele bransjen. CCEP Ventures er Coca-Cola Europacific Partners’ investeringsprogram for å finne og samarbeide med innovative oppstartsbedrifter, forskere og teknologiselskaper som kan bidra til å redusere klimapåvirkningen i hele verdikjeden.
– Vi ser aktivt etter nye ideer og teknologier som kan hjelpe oss med å redusere vår klimapåvirkning. For eksempel investerer vi i Avalo, et selskap som bruker KI til å utvikle mer bærekraftige avlinger som krever mindre vann og gjødsel – med mål om å redusere klimapåvirkningen av sukkerrørdyrking i vår forsyningskjede. Vi investerer også i CuRe-teknologi som muliggjør resirkulering av plast som ellers ikke ville blitt resirkulert. Det er gjennom slike innovasjoner at vi kan ta store skritt mot en mer effektiv verdikjede, sier Thérèse Sundberg.