Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
The Coca-Cola Company kunngjør at de har oppdatert sine frivillige miljømål, og flyttet fristen fra 2025 og 2030 til 2035. Coca-Cola er bare en av flere globale CPG-er, inkludert Mars, PepsiCo, Colgate-Palmolive og Unilever, som har gjort justeringer i år til målene som ble satt i 2018 som en del av Global Commitment.
Coca-Cola sier utviklingen av målene deres er basert på erfaringer fra tiår med bærekraftsarbeid, periodisk evaluering av fremgang og identifiserte utfordringer. «Å nå disse ambisjonene vil kreve fortsatt investering i innovasjons- og infrastrukturløsninger, muliggjørende lovgivning og videre samarbeid med tappepartnere, bransjekolleger, lokale myndigheter og sivilsamfunnet,» skrev de videre.
I 2018, gjennom sitt World Without Waste-initiativ, forpliktet Coca-Cola seg til å gjøre 100 prosent av emballasjen resirkulerbar globalt innen 2025 og til å bruke minst 50 prosent resirkulert materiale i emballasjen innen 2030. I 2020 satte de også et mål om å redusere bruken av jomfruelig plast fra ikke-fornybare ressurser med totalt 3 millioner tonn innen år 2025, som ville bety tjue prosent mindre jomfruelig plast sammenlignet med 2020.
Nye mål settes nå og de gjelder for år 2035. Slik ser de ut:
• Mål å bruke 35 til 40 prosent resirkulert materiale i primæremballasje (plast, glass og aluminium), inkludert å øke bruken av resirkulert plast til 30 til 35 prosent globalt. I følge Coca-Cola vil de fortsette å overholde lokale forskrifter, inkludert der hvor en høyere prosentandel av resirkulert innhold kreves.
• Bidra til å sikre innsamling av 70 til 75 prosent av tilsvarende antall flasker og bokser som introduseres på markedet årlig.
For å lykkes sier de at det trengs politikk i samfunnet som muliggjør dette og at infrastrukturen for emballasjeinnsamling vokser. Det vil også fortsette å investere i gjenfyllbar emballasje der slik infrastruktur finnes. Innsamling og resirkulering av drikkevareemballasje er fortsatt utfordrende, siden hver stat og land har unike systemer, infrastruktur, regulatoriske miljøer og sett med forbrukeratferd, sier Coca Cola.
Selskapet er fokusert på å sikre at primæremballasjen er resirkulerbar. Mer enn 95 prosent av selskapets primære forbrukeremballasje (eksklusive kapsler) er designet for å bli resirkulert, og det jobbes med å løse gjenværende emballasje.