Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

PUBLISERT: 12 desember 2024
OPPDATERT: 12 desember
Foto: Evonne Yuwen Teoh

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.

The Coca-Cola Company kunngjør at de har oppdatert sine frivillige miljømål, og flyttet fristen fra 2025 og 2030 til 2035. Coca-Cola er bare en av flere globale CPG-er, inkludert Mars, PepsiCo, Colgate-Palmolive og Unilever, som har gjort justeringer i år til målene som ble satt i 2018 som en del av Global Commitment.

Coca-Cola sier utviklingen av målene deres er basert på erfaringer fra tiår med bærekraftsarbeid, periodisk evaluering av fremgang og identifiserte utfordringer. «Å nå disse ambisjonene vil kreve fortsatt investering i innovasjons- og infrastrukturløsninger, muliggjørende lovgivning og videre samarbeid med tappepartnere, bransjekolleger, lokale myndigheter og sivilsamfunnet,» skrev de videre.

I 2018, gjennom sitt World Without Waste-initiativ, forpliktet Coca-Cola seg til å gjøre 100 prosent av emballasjen resirkulerbar globalt innen 2025 og til å bruke minst 50 prosent resirkulert materiale i emballasjen innen 2030. I 2020 satte de også et mål om å redusere bruken av jomfruelig plast fra ikke-fornybare ressurser med totalt 3 millioner tonn innen år 2025, som ville bety tjue prosent mindre jomfruelig plast sammenlignet med 2020.

Nye mål settes nå og de gjelder for år 2035. Slik ser de ut:

• Mål å bruke 35 til 40 prosent resirkulert materiale i primæremballasje (plast, glass og aluminium), inkludert å øke bruken av resirkulert plast til 30 til 35 prosent globalt. I følge Coca-Cola vil de fortsette å overholde lokale forskrifter, inkludert der hvor en høyere prosentandel av resirkulert innhold kreves.

• Bidra til å sikre innsamling av 70 til 75 prosent av tilsvarende antall flasker og bokser som introduseres på markedet årlig.

For å lykkes sier de at det trengs politikk i samfunnet som muliggjør dette og at infrastrukturen for emballasjeinnsamling vokser. Det vil også fortsette å investere i gjenfyllbar emballasje der slik infrastruktur finnes. Innsamling og resirkulering av drikkevareemballasje er fortsatt utfordrende, siden hver stat og land har unike systemer, infrastruktur, regulatoriske miljøer og sett med forbrukeratferd, sier Coca Cola.

Selskapet er fokusert på å sikre at primæremballasjen er resirkulerbar. Mer enn 95 prosent av selskapets primære forbrukeremballasje (eksklusive kapsler) er designet for å bli resirkulert, og det jobbes med å løse gjenværende emballasje.

Siste nytt

Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Flere norske emballasjeprodusenter markerte seg i ScanStar 2025, konkurransen som belønner innovative emballasjeløsninger med fokus på bærekraft, funksjonalitet og effektiv logistikk.
Design uten navn - 1
Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Ruth Nilsen, Markedsdirektør i Glomma Papp AS holdt et foredrag under dette temaet nylig, under ACT Logimarkts "åpen dag" arrangement.
IMG_3027
Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Det var stor interesse da vinnerne av Packnorth Award 2025 ble annonsert på Empack 1. oktober. Tretten spennende emballasjeløsninger ble premiert av juryen, som hadde totalt over førti bidrag å vurdere, noen av dem i mer enn én kategori. Prisen ble delt ut av juryformann Bo Wallteg. Her er alle vinnerne pluss juryens begrunnelser.
BoWx
Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Mange interessante presentasjoner på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Denne uken er det Empack på Kistamässan utenfor Stockholm. Neste uke er det tid for en ny messe i samme hall som er relatert til emballasjebransjen. Sign&Print Scandinavia arrangeres fra 7. til 9. oktober. I tillegg til et stort antall utstillere kan besøkende også delta på en rekke interessante presentasjoner. Du finner programmet her.
Cina-Carina-Allfors-900x600-5-colorx
Mange interessante presentasjoner på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Les mer

Avery Dennisson inngår samarbeid om resirkulering

Avery Dennison Labels and Packaging Materials har inngått partnerskap med SOPREMA som en del av sitt AD Circular-resirkuleringsprogram for dekkpapir over hele Europa. Dette samarbeidet vil forvandle brukte glassin-liners til bærekraftig bygningsisolasjon.
AveryDennison_AD Circular-2025-Press Release-1500x900px-Option 2
Avery Dennisson inngår samarbeid om resirkulering

Snusfornuftig fra Logimark

Logimark AB har utviklet en maskin som oppdager feilproduserte snusbokser, skiller de ut og tømmer de for snus. Dette fører til mindre avfall i produksjonsprosessen.
logimark-snus
Snusfornuftig fra Logimark

Tetra Pak samarbeider med forskningsstasjon i Antarktis for gjenvinning av drikkekartonger

Antarktis er kanskje ikke det første stedet du tenker på når det gjelder resirkulering av drikkekartonger. Men nå finnes det et innsamlingspunkt ved New Zealands Scott Base forskningsstasjon på Ross Island, hvor emballasjen samles inn for resirkulering.
scottx
Tetra Pak samarbeider med forskningsstasjon i Antarktis for gjenvinning av drikkekartonger

EU-regler stopper ExxonMobile fra å investere 100 millioner euro i kjemisk resirkulering

Som Packnews tidligere har bemerket, er det for tiden ganske vanskelig for den europeiske plastgjenvinningsindustrien. Et flertall av aktørene har blitt tvunget til å streike igjen fordi det ikke fungerer økonomisk. Nå bremses også den nye etableringen på grunn av EU-forskrifter.
Chemical-Recycling-Infographicx
EU-regler stopper ExxonMobile fra å investere 100 millioner euro i kjemisk resirkulering