Alt vann fra Coca-Cola i Norge leveres nå på flasker av 100 prosent resirkulert plast. Logoen på flaskene oppfordrer folk til å pante dem.
Målet er å støtte opp om en sirkulær økonomi for norsk plast, der alle flasker samles inn og brukes på nytt.
Coca-Colas norskproduserte flaskevann, ”Telemark by Bonaqua”, vil heretter produseres på flasker som kun består av resirkulert plast.
Bytter logo
Samtidig byttes logoen på flaskene i en periode ut med en oppfordring til å pante dem.
– Vi ønsker at hver eneste av våre flasker skal pantes, slik at de kan gjenvinnes, sier Barbara Tönz, Country Director for Coca-Cola Norge.
– Når vi nå tar i bruk 100 prosent resirkulert plast på alle vannflaskene vi lager i Norge, velger vi derfor å bruke logoplassen på flaskeetikettene til å minne om hvor viktig det er at man alltid panter alt.
Sirkulær økonomi for plast i Norge
Vannflasker av 100 prosent resirkulert plast, og panteoppfordring i stedet for logo, er et steg på veien mot Coca-Colas mål om at hver eneste plastflaske selskapet selger skal samles inn og brukes igjen.
– Når man står med en flaske i hånden er det lett å glemme hvorfor det er så viktig at den ender opp i pantemaskinen, og ikke i søppelbøtta, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.
– Plast er ikke søppel, men verdifullt materiale som kan brukes på nytt mange ganger. Vi vil minne folk om dette. De kan være stolte over hver eneste flaske de putter i panteautomaten, da legger de til rette for at den samme plasten kan gjenbrukes i nye flasker.
– Jo flere flasker vi samler inn, jo nærmere er vi en sirkulær økonomi for plastflasker i Norge.
100 prosent resirkulert er målet
Siden 2013 har Coca-Cola hatt 25 prosent resirkulert plast i alle sine norskproduserte flasker på tvers av alle merkevarene. Selskapets mål er 100 prosent resirkulert plast i alle sine flasker, 50 prosent allerede innen 2023.
I Sverige blir nå alle Coca-Cola-flasker nå laget av 100 prosent resirkulert plast. Dette gjelder blant annet på merkevarene Coca-Cola, Fanta og Sprite. Etikettene på disse merkevarene endres også her for en periode radikalt fra sitt vanlige design.
Logoen erstattes med en tydelig panteoppfordring, for å bevisstgjøre på hvordan enhver flaske som pantes er et bidrag til en sirkulær økonomi for resirkulert plast.