Som verdens ledende leverandør av spesialkjemikalier, lanserer Clariant en plan om å oppdatere sin ColorForward trendrapport for farger i plastemballasje.
Trendrapporten brukes av designere og merkevareeiere for å forutse farger i plastprodukter og -emballasje. Den nye utgaven av ColorForward 2019 blir lansert tidlig i januar 2018.
Utgave nr. 13
– 2019-utgaven av ColorForward blir den 13. utgaven vi publiserer, sier Maurizio Torchio, Global sjef for ColorWorks, som er Clariants globale nettverk av fargedesign- og teknologisentra.
– Da vi begynte med å hjelpe våre kunder å få bedre forståelse for lenken mellom globale trender, forbrukerpreferanser og farger, var vi de første i plastindustrien med dette. Etter dette har flere andre selskaper kopiert vårt konsept.
– Det er en av grunnene til at vi bestemte oss for å oppdatere pakken. Vi vil også trappe opp wow-faktoren.
Eksperter samles på workshop
ColorForward har sitt utspring i tenkesett og erfaring hos Clariants eksperter på farger, design, markedsføring og polymerer over hele verden. Hvert år samles de på en ukelang workshop hvor de deler sine opplevelser de siste 12 månedene når det gjelder forbrukertrender og interesse.
Etter mye diskusjon og debatt blir ideer og tilbakemeldinger foredlet slik at de til slutt blir enige om fire trender som er globale og som kan forventes å påvirke forbrukeratferden i nær og mellomlang fremtid.
ColorForward-teamet velger deretter ut forskjellige farger som kan vekke en følelsesladd respons på hver trend.
Torchio bemerker at denne tilnærmelsen har vært suksessfull og at den derfor ikke vil endres. – Men vi vil endre måten trendene blir presentert på, sier han.
Tre versjoner blir til en
ner blir til enTidligere har Clariant publisert tre forskjellige versjoner av ColorForward: En klassisk utgave for forbrukerprodukter og emballasje, en interiørutgave for fiber- og tekstilmarkedet, samt en tredje utgave for bilindustrien.
– I det siste har det blitt klart at det liten forskjell på markeds- og fargetrendene i de forskjellige bruksområdene. De er veldig åpne for ideer på tvers av bransjer og bruksområder, sier Torchio.
Dermed vil den nye utgaven av ColorFporward inneholde elementer fra alle de tre tidligere versjonene, inkluderte prototyper som er skreddersydd for interessen og kravene i de forskjellige markedene.
ColorForward 2019 inkluderer en liten eske med fargeeksempler som kan brukes ved behov.
Samtidig blir pakken utvidet med en ny undertittel: Soceiety, Trends, Aesthetics.
Bedre forståelse for forbrukernes følelser
– Hvordan fargene appliseres på produkter, representerer en ny estetikk, forklarer Torchio.
– ColorForward hjelper oss til å få en bedre forståelse av hvordan forbrukernes følelser skapes i en kompleks verden og hvordan disse følelsene styrer deres preferanser og valg i hverdagen.
– Denne forståelsen hjelper i sin tur designere og merkevareeiere å bruke farger som virkemiddel for å få produktene til å stå frem i markedet. Det er dette som har gjort ColorForward til suksess og som gjør den nye utgaven mer verdifull, avslutter Maurizio Torchio.