Circle K reddet 44.000 mat-porsjoner fra søppelkassa

PUBLISERT: 19 februar 2019
OPPDATERT: 26 januar

|

I 2018 reddet omlag 80 Circle K-stasjoner 44 000 matporsjoner tilsvarende 88 tonn CO2 fra å havne i søppelkassa.  Nå ønsker de å få med flere i kamp mot matsvinn.

Det er nå litt over ett år siden Circle K Norge og Too Good To Go lanserte sin samarbeidsavtale mot matsvinn. Siden den gang har 43 996 porsjoner mat blitt reddet. Hver eneste måned hindrer stasjonskunder over hele landet at tusenvis av porsjoner med mat ender opp i søpla.
 
– Circle K Norge har oppnådd et klimakutt tilsvarende om lag 88 tonn CO2. Nesten 16 000 kunder har besøkt Circle K-stasjonene for å redde mat, og vi ser av tilbakemeldingene at de aller fleste er kjempefornøyde, sier Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go.
 
En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
 
God følelse å ikke kaste mat
Stasjonsdriver Tom Ove Marken ved Circle K Rosten i Trondheim har nylig begynt å legge ut overskuddsmat på Too Good To Go-appen. Han er svært fornøyd med samarbeidet og resultatene så langt.
 
– Alt går strålende! Det gir en god følelse å vite at vi nå kaster mindre mat, og som bonus får vi litt ekstra penger i kassen. Appen fungerer kjempebra. Jeg skulle ønske vi hadde begynt med dette mye tidligere, sier Marken.
 
Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 matreddere over hele landet.
 
Vil doble i 2019
Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. I løpet av 2019 er målet hennes en dobling i antall Circle K-stasjoner som bruker Too Good To Go-appen.
 
– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Ved å samarbeide med Too Good To Go, viser vi at vi tar problemet med matsvinn på alvor. Vi setter stor pris på at så mange kunder vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.
 
Karmøy-stasjon redder mest mat
Aller flinkest til å redde mat er Circle K Sævelandsvik på Karmøy, der det i løpet av 2018 gikk ut hele 1919 måltider med overtidsmat gjennom appen.

Deretter følger Circle K Forus i Stavanger, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Viken i Bergen og Circle K Olav V’s gate i Bodø, som alle berget over 1500 porsjoner i fjor.
 
– Vi fryder oss over sterke resultater mange steder i landet, og vi gleder oss til å se hvordan utviklingen går videre i 2019, sier Burud.

– Et spennende resultat av satsingen er at de stasjonene som er med på samarbeidet ikke bare kaster mindre mat, men også blir flinkere til å planlegge matproduksjonen. Dermed blir det dobbel gevinst for oss og miljøet.
 
Ifølge Østfoldforskning og Matvett lå det totale matsvinnet i Norge på minst 385 000 tonn spiselig mat i 2017. Dette tilsvarer om lag 73 kilo per innbygger i året.
(Pressenytt)

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David