Champagneboks i raffinert form og gjenvunnet fibermateriale

PUBLISERT: 10 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

|

Vinprodusenten MaisonRuinart lanserer en champagne i en gaveeske laget i en eggekartonglignende gavekartong.

Vekk med den tradisjonelle salgskartongen for champagneflasker: For merket «Ruinart» lanserer nå den franske vinprodusenten Maison Ruinart en raffinert løsning bestående av tykk papp, omtrent slik vi finner den på eggekartonger, men atskillig lettere enn disse, og produsert av edlere materiale.  Omslaget er både preget og trykket.

– Klassisk, edel og perfekt. Slik låter egenreklamen for champagnen «Ruinart» fra den franske produsenten Maison Ruinart. Merket tilhører en luksusvareprodusent med navnet LVMH, og der har staben klekket ut en komplett ny emballasjeløsning etter to års forskning og utvikling i samarbeid med den innenlandske emballasjeprodusenten Pusterla 1880 i Cherré, og papirfabrikken James Cropper i Kendal, England.

Etter planen skal nyheten komme ut på markedet senhøstes.

Omslag laget av gjenvunnet fiber

Flaskene får nå et omslag produsert av hundre prosent gjenvunnet fiber. – Dette smyger seg rundt flaskene som en hud, heter det hos partene.

Pappomslaget, som er produsert av naturlig cellulosefiber fra europeiske skoger, skal være ni ganger lettere enn den nåværende salgskartongen, og reduserer CO2-fotavtrykket med seksti prosent.

– Som en krympefilm legger det skålformede omslaget seg rundt linjene og kurvene på flaskekroppen. Det gir et mykt grep takket være den strukturerte overflaten, heter det.

Teknologisk utfordring

Ifølge LVMH stilte denne innovasjonen ekspertisen overfor en stor teknologisk utfordring. For det første måtte omslaget sikre en god nok beskyttelse mot lys, fordi særlig gjennomsiktige glassflasker kan være litt sårbare i så måte. Papirmassen alene gir ikke tilstrekkelig beskyttelse for å filtrere lysbølger.

Dette ble løst ved å anrike materialet med et spesielt metalldioksid. Innovasjonen sikrer dessuten at flasken er godt beskyttet mot fuktighet under salgsperioden, helt fram til flasken blir sprettet. Også etterpå, når flasken med de edle dråpene ligger i den isfylte kjøleren. Der skal omslaget beholde formen i flere timer, ifølge ekspertisen.

– Det måtte hele sju prototyper til før vi kom fram til den endelige løsningen, heter det.  Et tilleggsargument er mangelen på skarpe kanter på dette omslaget av ett stykke. Det er oppnådd ved bruk av en presis kuttemetode ved hjelp av høytrykksvannstråler, som ble utviklet spesielt for Ruinart.

Et monogram preget i massen pluss en trykkfarge på omslaget, fargemessig tilpasset aluminiumomslaget rundt flaskehalsen, setter kronen på verket til denne emballasjeinnovasjonen.

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot