Champagneboks i raffinert form og gjenvunnet fibermateriale

PUBLISERT: 10 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

|

Vinprodusenten MaisonRuinart lanserer en champagne i en gaveeske laget i en eggekartonglignende gavekartong.

Vekk med den tradisjonelle salgskartongen for champagneflasker: For merket «Ruinart» lanserer nå den franske vinprodusenten Maison Ruinart en raffinert løsning bestående av tykk papp, omtrent slik vi finner den på eggekartonger, men atskillig lettere enn disse, og produsert av edlere materiale.  Omslaget er både preget og trykket.

– Klassisk, edel og perfekt. Slik låter egenreklamen for champagnen «Ruinart» fra den franske produsenten Maison Ruinart. Merket tilhører en luksusvareprodusent med navnet LVMH, og der har staben klekket ut en komplett ny emballasjeløsning etter to års forskning og utvikling i samarbeid med den innenlandske emballasjeprodusenten Pusterla 1880 i Cherré, og papirfabrikken James Cropper i Kendal, England.

Etter planen skal nyheten komme ut på markedet senhøstes.

Omslag laget av gjenvunnet fiber

Flaskene får nå et omslag produsert av hundre prosent gjenvunnet fiber. – Dette smyger seg rundt flaskene som en hud, heter det hos partene.

Pappomslaget, som er produsert av naturlig cellulosefiber fra europeiske skoger, skal være ni ganger lettere enn den nåværende salgskartongen, og reduserer CO2-fotavtrykket med seksti prosent.

– Som en krympefilm legger det skålformede omslaget seg rundt linjene og kurvene på flaskekroppen. Det gir et mykt grep takket være den strukturerte overflaten, heter det.

Teknologisk utfordring

Ifølge LVMH stilte denne innovasjonen ekspertisen overfor en stor teknologisk utfordring. For det første måtte omslaget sikre en god nok beskyttelse mot lys, fordi særlig gjennomsiktige glassflasker kan være litt sårbare i så måte. Papirmassen alene gir ikke tilstrekkelig beskyttelse for å filtrere lysbølger.

Dette ble løst ved å anrike materialet med et spesielt metalldioksid. Innovasjonen sikrer dessuten at flasken er godt beskyttet mot fuktighet under salgsperioden, helt fram til flasken blir sprettet. Også etterpå, når flasken med de edle dråpene ligger i den isfylte kjøleren. Der skal omslaget beholde formen i flere timer, ifølge ekspertisen.

– Det måtte hele sju prototyper til før vi kom fram til den endelige løsningen, heter det.  Et tilleggsargument er mangelen på skarpe kanter på dette omslaget av ett stykke. Det er oppnådd ved bruk av en presis kuttemetode ved hjelp av høytrykksvannstråler, som ble utviklet spesielt for Ruinart.

Et monogram preget i massen pluss en trykkfarge på omslaget, fargemessig tilpasset aluminiumomslaget rundt flaskehalsen, setter kronen på verket til denne emballasjeinnovasjonen.

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex