Cellulose erstatter plast i fremtidens emballasje

PUBLISERT: 12 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

Interreg-prosjektet PlastiCel har som mål å utvikle nanocellulose- og cellulosekompositter med barriere og isolerende egenskaper som kan erstatte plast.

Hovedaktørene bak prosjektet er RISE PFI, Mittuniversitet og MoRe Research. Målsettingen er å utvikle biobasert emballasje som holder for langtransport og blant annet kan brukes til fisketransport.

Som en konsekvens kan fremtidens fiskekasser bestå av temperaturisolerende komposittmaterialer av cellulose/nanocellulose med gode barriereegenskaper mot fukt og luft. Emballasjen bestrykes med en tynn film av plastifisert cellulose og nanocellulose som gir barriere mot oksygen.

En skumformet kjerne av plastifisert cellulose og nanocellulose gir isolerende egenskaper som opprettholder lav temperatur i emballasjen under transport. I løpet av prosjekt skal man øke kompetansen om materialene, produsere emballasje i pilotskala og utvikle demonstratorer.

– Ved Mittuniversitetet driver vi grunnleggende forskning om cellulosekompositter og nanocellulose, sier Magnus Norgen, professor i kjemiteknologi.

– Vi gleder oss til samarbeidet og håper at vi til sammen med våre partnere kan fordype forskningen ytterligere, samtidig som vi utvikler nye produkter som kan erstatte fossilbasert plast i samfunnet.

– For å redusere store menger av det plastavfallet som havner i verdenshavene, er det viktig å bytte ut plast i alle applikasjoner der det er mulig, sier Malin Brodin, prosjektansvarlig ved RISE PFI.

Cellulose er biologisk nedbrytbart og en bra alternativ råvare til plastfilm og isolerende skum som brukes i emballasje. PlastiCEl-prosjektet er på linje med flere andre prosjekter ved RISE PFI, og gjennom nært samarbeid med svenske forskningspartnere håper man å finne nye løsninger.

– PlastiCel er ytterligere et nanocelluloseprosjekt der vår eksperimentpapirmaskin blir viktig for å produsere interessante prøver med nanocellulose som en viktig komponent, sier Maria Edblad, prosjektansvarlig MoRe Research.

Maskinen er ved hjelp av tekniske modifiseringer tilpasset forsøk med nanocellulose, noe som gjør den interessant i en lang rekke prosjekter.

– I og med den store interessen for å kunne skalere opp bruksområder med nanocellulose har den fått en real renessanse, avslutter Edblad.

Svensk-norsk forskningsprosjekt
PlastiCel er et svensk-norsk forskningsprosjekt med forskere fra RISE PFI, Mittuniversitetet og MoRe Research. Industripartnere er SCA, Domsjö Fabrikker, Essge-Plast, Ranheim Paper & Board, Tommen Gram og BeWi.

Prosjektet finansieres med støtte fra EUs regionale utviklingsfond Interreg.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar