Løsning som binder karbon i regnskog lanseres i Norden

PUBLISERT: 7 april 2021
OPPDATERT: 26 januar

CO2-kompenseringsløsningen leveres av World Land Trust og bygger på kjøp av truet regnskog i Vietnam.

Grafkom lanserer nå Carbon Balanced Paper, en kompenseringsløsning for CO2-utslipp knyttet til papir, i samtlige nordiske land.

Carbon Balanced Paper er ifølge Grafkom en enkel måte å CO2-kompensere for utslipp knyttet til papirbaserte produkter, og kan benyttes av alle fra papirleverandører til trykkerier og trykksakskjøpere.

– Miljø og klima blir bare viktigere og viktigere i samfunnet. Skal man være med og kjempe om fremtidens kunder, så må man ta miljø og klima på alvor, sier Magnus Thorkildsen, partner i det grafiske nettverket Grafkom.

– Med Carbon Balanced Paper gir vi samtlige aktører i verdikjeden muligheten til å CO2-kompensere for sine trykksaker.

Gjelder også papirbasert emballasje

Carbon Balanced Paper har eksistert i mange år i Storbritannia, og lanseres nå i Nord-Amerika og Norden. Ordningen er spesialtilpasset alle som er involvert i produksjon av papirprodukter, inkludert papirbasert emballasje.

I tillegg til å kompensere for papiret, kan man også kompensere for bedriftens totale utslipp – Carbon Balanced Company.

– Ordningen skiller seg ut ved at den er ekstremt enkel. Når man skal kompensere for en trykksak er vekten alt man behøver å angi. Dermed er dette en ordning som passer alle aktører i verdikjeden – store som små, sier Thorkildsen.

Kjøp av truet regnskog

Selve kompensasjonsdelen leveres av World Land Trust og bygger på kjøp av truet regnskog i Vietnam. Ved å kjøpe opp truet regnskog sørger man for at lagret karbon forblir lagret i skogen og ikke slippes ut i atmosfæren. Og man er samtidig med på å redde en rekke truede arter.

– Grafkom har lenge vært på utkikk etter et miljøprosjekt innen dette feltet. Samarbeidet med World Land Trust føles veldig bra, særlig fordi dette er en bunnsolid aktør som har vært med lenge og støttes av tungvektere som sir David Attenborough.

– Økt miljøfokus er avgjørende for grafisk bransje, og nå finnes det et enkelt verktøy som alle kan benytte, sier Thorkildsen.

Grafkom er et nettverk for grafisk bransje i Norden.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar