Den amerikanske distributøren av Skyy vodka og Wild Turkey bourbon, Campari Americas, leverer kjøleskapsmagneter for bestilling av sprit levert på døra.
Campari Americas kjøleskapsmagneter er utstyrt med NFC-brikker som via kommunikasjon med smarttelefoner sender forbrukere til det nettbaserte alkoholutsalget Drizly. Der kan de bestille Camparis varemerker og få dem levert på døra.
De smarte magnetene distribueres i brennevinsutsalg i New York City. Hver magnet er merket med ett av seks Camapari-proodukter.
Magnetene er laget av Thinfilm
Det er det norske selskapet Thinfilm som har laget magnetne for Campari. Andoid-telefoner kan automatiske lese magneten, mens iPhone-brukere må laste ned en app før den kan leses.
Denne saken viser hvordan merkevareeiere gjennom mobilteknologi kan skape kundelojalitet. De klikkbare magnetene fra Thinfilm treffer forbrukerne i hjemmet der folk har fester, tar seg en drink og lager handlelister.
Kommunikasjonen via smarttelefoner går utenom søkemotorer og sosiale plattformer som styrer folk mot andre produkter. Denne direktekontakten med forbrukerne er viktig for Campari, som er det siste varemerket som har tatt i bruk Thinfilms teknologi.
Direktekommunikasjon gir økt nettbesøk
Brikker fra Thinfilm kan settes på etiketter, sjaktler, hang-tags, drikkebrikker, flaskehalskrager, kuponger, magneter og andre produkter.
Oscar Blue Brewery brukte NFC-brikker fra Thinfilm på 200.000 drikkebrikker som ble distribuert til barer og restauranter.
Det spanske vinmerket Barbadillo pakket 126.000 flasker med en papirkrage der Thinfilm SpeedTap med mobilinnhold var integrert i etiketten. Disse brikken ga 10 ganger høyere trafikk på vinmerkets nettside.
Forbrukerne brukte også 2,8 ganger mer tid på siden en på de tidligere forsøkene på sosiale media.