Bruk av emballasje reduserer matkasting

PUBLISERT: 22 november 2015
OPPDATERT: 26 januar

Det er en myte at emballasje er mer skadelig for miljøet enn matavfall. Emballasjen bidrar til at det kastes mindre mat, og det er miljøvennlig.

Stefan Glimm sier at det er vitenskapelig bevist at det ikke blir mindre svinn med matvarer i løsvekt. Tvert i mot er det mer miljøvennlig med emballerte matvarer.

Holdbarheten øker og svinnet går ned
Glimm uttaler seg på vegne av Save Food Initiative, som ble startet av Messe Düsseldorf og nå har støtte fra FN og 300 medlemsorganisasjoner.

– På amerikansk mais er svinnet 32 prosent på fersk, men bare 7 prosent på hermetisk. For fersken er de samme tallene 42 mot 8 prosent, sier Glimm til bladet Matindustrien.

Glimm påpeker at holdbarheten for agurk øker fra tre dager til over to uker med plastfolie rundt.
– Emballasje er en del av løsningen for å redusere matavfall, slår han fast.

Halvering av butikksvinn
I Østerrike har man funnet ut at matsvinnet i butikken halveres når varene pakkes i plastfilm. På skivet ost ble svinnet redusert fra 5 til 0,14 prosent da den ble pakket i 150-gramspakninger i stedet for å bli solgt i løs vekt.

– Samtidig reduserte emballeringen karbonavtrykket med 40 gram per pakke. Det er nesten en halvering, sier Glimm.

30 prosent av karbonavtrykket vårt skyldes produksjon og forbruk av mat og drikke, men en tredjedel av maten som produserer, går til spille.
– Det betyr at hver og en av oss kan redusere fotavtrykket med 10 prosent bare ved å fjerne matsvinnet, sier Glimm.

Save Food Initative peker på en rekke eksempler på emballasje som kan redusere svinn:
– Helletut på olivenoljeflasker reduserer overforbruk og søl
– Skrukork i stedet for naturkork på vinflasker reduserer svinn med 90 prosent
– Bedre emballert entrecote kan doble tiden den holder seg fersk i butikk
– Poser i film i stedet for papir reduserer svinnet på gjærbakst i butikk fra 11 til 0,8 prosent
– Pakking av kylling i emballasje med to separate rom reduserer matavfallet mer enn nok til å veie opp for ekstra emballasje
– Doggy bags til restaurantgjester begynner å gjøre sitt inntog i Europa
– Tips på kalkun-emballasjen om hvordan rester kan utnyttes, gjør at mindre går til spille

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar