Boxon lanserer KI-roboten Aiden

PUBLISERT: 19 november 2024
OPPDATERT: 19 november
Kan den være inspirert av Karl Bertil Johanssons jul? Den nye chatboten Aiden.

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Aiden er en viktig del av Boxons fortsatte satsing på KI og vil ha en sentral rolle i å forbedre kundeopplevelsen og skape en komplett løsning for kunder i emballasjeindustrien, sier de i en pressemelding. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.

– Vi så tidlig de enorme mulighetene med KI for å forbedre den digitale kundeopplevelsen. Med Aiden kan vi allerede fra første interaksjon tilby tilpassede anbefalinger og møte kundens behov raskere, sier Maria Boo, E-Commerce & Growth Manager i Boxon.

Boxon sier det er en av de første aktørene i emballasjeindustrien som lanserer en KI-bot for produktanbefalinger, og at den dermed setter en ny standard for hvordan kunder samhandler med emballasjeselskaper. Aiden henter inspirasjon fra vellykkede løsninger i DTC-bransjen (Direct-to-Consumer), men en tilsvarende har manglet i emballasjesektoren, hvor det brede utvalget ofte gjør det utfordrende for kundene å finne det rette produktet.

– Vi har sett lignende løsninger i DTC-bransjen, men emballasjebransjen har med sitt omfattende sortiment manglet et motstykke som hjelper kundene raskt og effektivt å finne riktig emballasje, fortsetter Maria Boo.

Foreløpig er det på Boxons svenske nettsted Aiden hjelper kundene.

Aiden er utviklet for å veilede kunder gjennom Boxons sortiment og tilby relevante anbefalinger basert på kundens spesifikke krav. Ved å la kundene enkelt spesifisere hva de ønsker å pakke, inkludert mål, kan roboten komme med forslag til den mest passende løsningen. KI-boten er opplært til å forstå kundens unike behov og kan justere forslagene i sanntid basert på endrede preferanser eller spørsmål under samtalen – en funksjon få andre i bransjen kan tilby.

Løsningen er basert på den nyeste teknologien innen generativ KI og bruker flere avanserte KI-modeller fra OpenAI. Dette gjør at Aiden kan analysere kundespørsmål og gi svar på en naturlig og intuitiv måte, nesten som å snakke med en ekspert. For å sikre at teknologien kombineres med en dyp forståelse av kundenes behov, er Aiden utviklet i samarbeid med IT-konsulentselskapet Knowit Experience.

– Samarbeidet med Boxon har gitt oss muligheten til å ta i bruk den nyeste KI-teknologien på et nytt område. Sammen har vi skapt en løsning som ikke bare forbedrer kundeopplevelsen, men også styrker Boxons posisjon som en ledende aktør i emballasjeindustrien, sier Johan Magnusson, KI-løsningsarkitekt i Knowit Experience.

Med Aiden fortsetter Boxon å posisjonere seg som et innovativt emballasjeselskap, med sterkt fokus på kundeopplevelse og teknologiens muligheter.

Les mer

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge vitner om et voksende emballasjemarked og slår i den sammenhengen et slag for digitalprintingens fordeler.
foto-83

Smarte emballasjer kobler sammen den fysiske og digitale verden

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam ga Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava, sitt og selskapets syn på hvordan tilkoblet emballasje endrer forholdet mellom merkevarer og forbrukere. "Connected packaging" er mye mer enn bare en informasjonsbærer; det er en kraftig digital plattform som samler data og tillit, understreket Delgado.
Laava-DSC07153

Den dyreste strømprisen på 15 år: "Helt krise"

Torsdag 12. desember hadde Sør -Norge den høyeste kraftprisen siden 2009. For strømintensive bedrifter som trykkerier blir det ekstra merkbart. Sign & Print har snakket med noen i bransjen om dette hete temaet.
El kollage

KI-programmerte roboter forenkler og fremskynder prosesser

Kunstig intelligens (KI) er kanskje ikke et universalmiddel for de nåværende kravene til emballasjeindustrien, men når den brukes klokt, kan den forenkle og fremskynde prosessene betydelig. Som en pådriver for innovasjon har emballeringsmaskinprodusenten Schubert utforsket potensialet til KI i flere år og har utviklet nye teknologier for robotassisterte emballasjeløsninger.
Schubert Marketing

Siste nytt

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Toppan kjøper Sonoco TFP i USA for nesten to milliarder dollar

Japanske Toppan Holdings har inngått en avtale om å kjøpe Sonoco Products Companys Thermoformed & Flexible Packaging (TFP)-virksomhet i USA for 1,8 milliarder dollar på kontant- og gjeldfri basis.
Toppan

Baklengs inn i fremtiden?

EUs emballasjeforordninge, PPWR, som ble spikret før jul, slår fast at innen 2030 skal ti prosent av all drikkevareemballasje som selges, f.eks. i vår nærmeste EU-nabo Sverige være i gjenfyllbar emballasje – i praksis vil dette si gjenbrukbare glassflasker.
Julmust2021211006_682x

Verdens største fabrikk for produksjon av PLA bygges i Abu Dhabi

Det Dubai-baserte bioteknologiselskapet Emirates Biotech begynner nå å realisere sine tidligere publiserte planer om å bygge et gigantisk anlegg for produksjon av den melkesyrebaserte bioplasten PLA (Polylactic Acid).
dubai-pla-toppx