BillerudKorsnäs satser på «Internet of Packaging» med hjelp av norsk teknologi

PUBLISERT: 11 oktober 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

For å løse fremtidens emballasjeutfordringer investerer BillerudKorsnäs i det norske innovasjonsselskapet Kezzler AS, som holder til i Oslo.

Kezzler er en global leder når det gjelder digital massekryptering for sikker produktidentifisering. BillerudKorsnäs utfordrer konvensjonell emballasje med en tydelig strategi om at en del av veksten kan genereres gjennom ny virksomhet og løsninger lenger frem i emballasjens verdikjede.

Internet of Packaging
Selskapet har dannet et venture-selskap som har som oppgave å finne og investere i interessante selskaper i en tidlig fase. Deretter er målet å jobbe tett med disse og sammen utvikle nye løsning innenfor emballasjeområdet.

Digitale emballasjeløsninger – også kalt «Internet of Packaging» – er et av områdene bedriften fokuserer på.

Investeringen i Kezzler er et første skritt i denne retningen, og i finansiell sammenheng er dette en liten investering for BillerudKorsnäs.

Unike koder på artikkelnivå
– Kezzler er en pioner i sin bransje med en teknologi som gir emballasje unike koder på artikkelnivå for identifisering av store volumer, sier Anders Persson, adm. dir. i BillerudKorsnäs Venture.

– Kezzlers teknologi er høyinteressant for matemballasje og andre forbrukervarer der sporbarhet og ekthet er viktig. Teknologien er også en kanel for interaksjon med forbrukeren. For oss er dette et strategisk viktig utviklingsområde.

Ifølge direktøren i Kezzler, Thomas Körmendi er BillerudKorsnäs en perfekt strategisk partner når det gjelder digitalisering og Internet of Packaging.

– Vi befinner oss i en sterk vekstfase der BillerudKorsnäs er vår første industrielle investor. Deres kunnskap om hele emballasjekjeden og emballasjemarkedet vil gjøre det lettere for oss i vår videre utvikling, sier Körmendi.

Koder som leses med smarttelefoner
Kezzler AS har utviklet en algoritme for unik kryptering av koder som påføres emballasje og enkelt kan leses med smarttelefoner.

Teknologien er sikker og kostnadseffektiv og kan brukes i industriell skala.
Kodene brukes for å tildele hver artikkel en unik identitet.

Dermed blir det mulig å spore varer i leverandørkjeden, å interagere med forbrukere og å beskytte produkter og varemerke mot forfalskning, alt i sanntid.

Les mer om Kezzler her.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex