BillerudKorsnäs lanserer en ny løsning for netthandelsposer

PUBLISERT: 25 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

De nye netthandelsposene fra BillerudKorsnäs kommer godt ut av livsløpsanalysen laget av RISE.

Samtidig som netthandelen vokser, øker også behovet for bærekraftige emballasjeløsninger. BillerudKorsnäs lanserer papirposen Xpression E-com.

Produsenten hevder at CO2-utslippene til atmosfæren kan reduseres med 50 prosent sammenlignet med plast. En ny studie viser at den kan føre til nettoopptak av CO2 fra atmosfæren.

Det globale netthandelsmarkedet vokste raskt allerede før Covid-19 men har fått et ekstra løft under pandemien. Veksten fører til økt etterspørsel etter emballasje og økt belastning på planeten.

Utfordrer konvensjonell emballasje
Malin Ljung Eibom, bærekraftsdirektør i BillerudKorsnäs.

Nå er handelen i gang med Black Week og Black Friday, som mange regner som den uoffisielle starten på julehandelen. BillerudKorsnäs har utviklet den nye papirposen som et alternativer for forhandlere og forbrukere som vil ha en slik løsning.

– BillerudKörsnäs har som misjon å utfordre konvensjonell emballasje, og det viser tydelig hvordan vi ser på vår rolle i samfunnet. Xpression E-com er et eksempel på hvordan vi tenker utenfor boksen for å bekjempe klimaforandringer og redusere bruken av plast.

Det sier Malin Ljung Eiborn, direktør for bærekraft i Billerud Korsnäs, som håper at den nye studien kan hjelpe nettbutikker å erstatte sin emballasje med et mer bærekraftig alternativ.

LCA utført av RISE

En studie basert på livssyklusanalyser utført av det svenske forskningsinstituttet RISE viser en stor miljøgevinst ved å bruke Xpression E-com i stedet for plast eller gjenvunnet papp. Fra råvare til produksjon, transport og slutthåndtering har en netthandelspose i ubleket Xpression e-com-papir 50 prosent lavere CO2-utslipp sammenlignet med en tilsvarende laget av plast.

Ifølge RISE er utfallet stabilt og gjelder også ved justering av forskjellige parametere i følsomhetsanalysen.

– Pandemien rammer tradisjonell handel hardt. Det øker netthandelens betydning for mange merkevareeiere og mulighetene for å kommunisere og bygge en sterkere relasjon med kundene gjennom den, sier Valdemar Forsblom, prosjektleder i Billerud Korsnäs.

Gjenvinnbar

Studien fra RISE viser at papirposen er gjenvinnbar. Materialet er produsert ved BillerudKorsnäs’ produksjonsenheter som er tilnærmet fossilfrie. Det gir posen en fordel sammenlignet med plastposer og bølgepappesker laget av gjenvunnet material.

Dersom man inkluderer biogene utslipp viser studien at tusen netthandelsposer laget av Xpression e-com fjerner 50 kg CO2 fra atmosfæren gjennom hele livssyklusen. Hvordan posene kan beskytte innholdet mot fuktighet og riveskader, slik plast kan, sier pressemeldingen ingenting om, men studien kan leses i sin helhet.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red