BEWi Synbra vil søke om notering på Oslo Børs

PUBLISERT: 11 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


EPS-produsenten BEWi Synbra Group, som har vokst fram som en av Europas ledende, vil lansere en Initial Public Offering (IPO) og søker om notering på Oslo Børs.

BEWi SYnbra er strategisk integrert gjennom hele verdikjeden med en årlig produksjon på 185.000 tonn av råmaterialet EPS-perler (ekspandert polystyren). Selskapet er også markedsleder på emballasje, komponenter og isolasjonsmaterialer laget av EPS.

1.300 ansatte
EPS, som også kalles skumplast, brukes som emballasje til matvarer, legemidler og tekniske komponenter, samt til isolasjon i bygninger og infrastruktur.

BEWi Synbra eies primært av familien Bekken, Gjelsten Holding AS og fond kontrollert av Verdane Capital.

Gruppen har cirka 1.300 ansatte og omsetter årlig for over 5 milliarder SEK. EBITDA er på 500 millioner SEK basert på midlertidige 3.kvartalsberegninger fra år til år per 2018.

Børsnotering er en milepæl
Gunnar Sivertsen, styreformann i BEWi Synbra sier at eierne nå vurderer notering av aksjene på børsen en viktig plattform for vekst.

– Det er også en milepæl for selskapet, slår han fast. 

– Både selskapet og hovedaksjeeierne er opprinnelig norske, og derfor er Oslo Børs førstevalg for noteringen. I tillegg er flere av de største integrerte EPS-aktørene i Europa familieeide norske selskaper.

Startet av Bekken-familien
BEWi ble grunnlagt av Bekken-familien på Frøya i 1980, da de startet opp med produksjon av fiskekasser. Siden har gruppen vært gjennom en bemerkelsesverdig vekstreise med gradvis ekspansjon gjennom verdikjeden og geografien.

I mai 2018 etablerte gruppen seg som en ledende europeisk aktør gjennom det strategiske oppkjøpet av Synbra holding B.V. I årene framover forventer selskapet organisk vekst i alle segmenter drevet av flere globale megatrender.

Oppkjøpet av Synbra er også ventet å gi synergieffekter på minst 70 millioner SEK i EBITDA for 2019.

Godt posisjonert
– BEWi Synbra er godt posisjonert for notering på Oslo Børs. Vi har en sterk historie når det gjelder å skape verdier og vekstmuligheter, sier Rik Dobbelaere, CEO i BEWiSynbra.

–  Vi opplever god markedsetterspørsel i de markedene vi jobber i og i alle våre segmenter. Vi er glade for all interessen markedet viser for våre nyheter og resirkuleringsinitiativer.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar