Bewi har funnet en ny metode for å gjenvinne EPS

PUBLISERT: 19 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar

Den norske produsenten Bewi har utviklet en ny metode for å gjenvinne og gjenbruke EPS med samme gode egenskaper som nytt material.

Bewi planlegger nå å lansere en hel serie med produkter av gjenvunnet EPS under navnet GreenLine.

– Vi har funnet en måte å gjenbruke brukt EPS til å lage et nytt material med de samme fine egenskapene som nyprodusert. Men det aller fineste er de positive miljøkonsekvensene, sier Martin K Bekken i Bewi Group.

En aktiv miljøtanke
EPS (ekspandert polystyren) produseres ved at små perler av polystyren utsettes for varme og ekspanderer til større kuler som består av 98 prosent luft. Kulene smeltes sammen til blokker med meget gode isoleringsegenskaper.

Bewi tilbyr et bredt sortiment av EPS-produkter og satser mye på utvikling av materialer og innovative produkter.

– Vi vil drive bransjen, blant annet med en aktiv miljøtanke. Å gjenvinne materialer som ellers bare ville blitt brent opp til ingen nytte, er en selvfølgelig men innovativ ide, sier Martin Bekken.

Et optimalt kretsløp
Med sin nye innovasjon kan Bewi nå tilby grønn EPS i store kvanta med opprettholdt kvalitet når det gjelder produktegenskaper.

– Nå er vi ferdige med laboratorietestene. I neste skritt vil vi få til et optimalt kretsløp der EPS-avfall fra industrien og byggeplassene kan returneres til våre fabrikker. Vi er snart der, sier Martin Bekken.

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar