
Graphic Packaging har et innovasjonsrom på standen sin på interpack. En av nyhetene der er en fiberbasert emballasje for vaskemiddelkapsler.
Vaskekapslene var tidligere pakket i stiv plastemballasje. Kunden er Unilever og de kom til Graphic Packaging med forespørsler om å erstatte plast med fiber. Det var selvfølgelig krav, for eksempel måtte en barriere til i tilfelle en kapsel skulle lekke, den måtte kunne stables og dermed tåle høy belastning og den skulle også være barnesikker, ja til og med veldig barnesikker. Låsen skulle fungere opptil femti ganger. En interessant utfordring, med andre ord.
Etter mye utviklingsarbeid var det en løsning. Den består av to like deler, lokk og beholder. En barriere som ikke er plast er på plass og i trykkpressen får den en barriere som gjør at den tåler miljøet i et vaskerom.
Barnesikkerhet er oppnådd gjennom avansert bretting av materialet. Beholderen har en flens på begge langsider og lokket har også flenser som hektes inn i beholderen. To utstansede hull, ett på hver side, må skyves inn for å presse beholderveggen innover og dermed kan lokket åpnes. Barn har små hender og synes det er vanskelig å klemme begge sider inn samtidig.
Packnews kommer tilbake med flere nyheter fra Graphic Packaging.
Vi rapporterer nyheter fra emballasjemessen interpack 2023, som foregår 4. – 10. mai i Düsseldorf.