
I dag åpnet Labelexpo Europe. Etter 40 år i Brussel var det tid for en forandring. Nå ble dørene åpnet på Fira Grand Via i Barcelona. Packnews var selvfølgelig der. En overraskende nyhet avsluttet åpningspressekonferansen.
Etter bare en halv dag kan man uten tvil si at Barcelona er etikettbransjens hotspot, og på mer enn én måte. Dette illustreres best av at det er utrolig varmt i hallene, den tøffeste er i den store (og høye) hall 3 hvor klimaanlegget kjemper en håpløs kamp mot en utetemperatur på nesten 30 grader. Men stemningen er god, og de fleste jakker og gensere er hengt opp i garderobene.
Jade Grace er administrerende direktør i Labels Group i Informa Markets, som arrangerer messen på vegne av Tarsus. På åpningspressekonferansen sa hun at årets Labelexpo Europe er nitten prosent større enn den forrige messen i Brussel. Totalt dekker det 43 517 m2, og 167 av utstillerne deltar for første gang.

Ikke overraskende er bærekraft og automatisering drivkreftene på messen i år.
To nye flexopresser lanseres på messen. Disse er Omet K6 og den kinesiske Brotech FF-X530. Nilpeter, Omet, Mark Andy, Spande og Lombardi viser frem nye såkalte mid-web-presser, mens Gallus, Lombardi, Durst-Omet og Mark Andy har brakt frem nye hybridpresser.
Blant digitale presser har Screen en prototype for produksjon med vannbasert blekk, og Epson viser frem en ferdig maskin. Andre nyheter er HP Indigo 6k+, Xeikon TX300, Durst G3 og en prototype av en Accurio Label fra Konica Minolta. Den kommer sannsynligvis på markedet neste år.
Et nytt område på Labelexpo er falskartong. Canon i samarbeid med Edale viser frem en ny produksjonslinje for dette. Actega presenterer interessante barrierematerialer og så videre.
Et annet fokusområde er KI og automatisering. For eksempel har Nilpeter et prosjekt kalt Darkroom som de demonstrerer. Gitt navnet handler det sannsynligvis om produksjon uten personell.
Messen varer til fredag, så det er ikke for sent å komme seg til Barcelona hvis innholdet virker interessant. Pakk lett!
Og så dette med den overraskende nyheten. Labelexpo globalt endrer navn til Loupe for neste år, som står for Labels & Outer Packaging Embellishment. Hvorfor er noe uklart, men det er sannsynligvis en måte å innlemme falskartong i navnet. Eller det er bare, som Jade Grace sa, «vi liker forandring».