Miljøfyrtårnet Bama bidrar til å redusere bruk av plastemballasje i frukt- og grøntdiskene med 20 prosent i løpet av 2020, etter press fra forbrukere.
Målet skal nås ved å bytte ut plast med papp, mer salg i løsvekt, og optimalisering av mengde plast brukt per produkt. I løpet av 2018 skal også all svart plast fases ut, og all plast på fersk frukt og grønt være resirkulerbar.
NorgesGruppen tok kontakt med Bama
Initiativet kom fra NorgesGruppen etter press fra forbrukerne. Bama, som leverer produktene, har jobbet ut de nye emballasjeløsningene.
– Vi har lenge jobbet med å se på muligheter for å redusere plast der det er mulig. Det er et av flere mål NorgesGruppen har satt seg, forteller Signe Bunkholt Sæter, kommunikasjonssjef bærekraft i NorgesGruppen.
I vinter tok NorgesGruppen kontakt med Bama, med et ønske om å gå gjennom plastemballasjen på forbrukerpakningene innen frukt og grønt. Initiativet viser hvordan store bedrifter i økende grad stiller krav til leverandørene sine.
Fra plast til papp
Bama leverer frukt og grønt til mer enn 60 prosent av det norske markedet, og er dermed landets største grossist. De vil kutte plastbruken med 250-300 tonn, opplyser Bamas direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Pia Guldbrandsen, til Aftenposten.
I sommer var for eksempel jordbærene pakket i pappkurver, og dette tiltaket alene reduserte plastbruken med 40 tonn. Dobbelpakningene med avokado skal inneholde pappbeger, noe som fører til 120 tonn mindre plast i året for Bamas kunder.
Ikke et mål å kutte alt plast
Selv om kuttet i plastemballasje kommer til å skape stor positiv effekt, er det ikke et mål i seg selv å bli kvitt alt i første omgang. Det har for eksempel vist seg at plastemballasje på frukt og grønt kan være miljøvennlig, noe Miljøsjefen i Bama tidligere har forklart.
– Tiltakene er utviklet med tanke på å redusere plast på produkter der det ikke vil øke matsvinnet. Der det er nødvendig skal vi bruke resirkulerbar plast, forteller Bunkholt Sæter.
– At aktører som NorgesGruppen og Bama finner nye emballasjeløsninger, og jobber for å redusere bruk av plast, viser hvordan arbeid med bærekraft og miljø er en kontinuerlig prosess, sier Ann-Kristin Ytreberg, daglig leder Miljøfyrtårn.
– Å være Miljøfyrtårnsertifisert er ikke er en “hvilepute”, men heller et grunnlag for videre utvikling.
Begeistrede kunder
NorgesGruppen opplever også at deres kunder er opptatt av, og utfordrer dem på, alternativer til plast som emballasje. Det er viktig for dem å gjøre det enkelt for kundene å velge miljøvennlig, forteller Bunkholt Sæter.
Reaksjonene på det nye tiltaket viser at dette er noe forbrukerne i høyeste grad ønsker:
– Det har vært en kjemperespons på nyheten. Vi har fått overveldende mange positive tilbakemeldinger fra kunder, både i butikk og på sosiale medier, forteller Sæter engasjert.