BAMA erstatter 400 tonn plastemballasje i året

PUBLISERT: 11 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


 Miljøfyrtårnet Bama bidrar til å redusere bruk av plastemballasje i frukt- og grøntdiskene med 20 prosent i løpet av 2020, etter press fra forbrukere.

Målet skal nås ved å bytte ut plast med papp, mer salg i løsvekt, og optimalisering av mengde plast brukt per produkt. I løpet av 2018 skal også all svart plast fases ut, og all plast på fersk frukt og grønt være resirkulerbar. 

NorgesGruppen tok kontakt med Bama
Initiativet kom fra NorgesGruppen etter press fra forbrukerne. Bama, som leverer produktene, har jobbet ut de nye emballasjeløsningene.

– Vi har lenge jobbet med å se på muligheter for å redusere plast der det er mulig. Det er et av flere mål NorgesGruppen har satt seg, forteller Signe Bunkholt Sæter, kommunikasjonssjef bærekraft i NorgesGruppen.

I vinter tok NorgesGruppen kontakt med Bama, med et ønske om å gå gjennom plastemballasjen på forbrukerpakningene innen frukt og grønt. Initiativet viser hvordan store bedrifter i økende grad stiller krav til leverandørene sine.

Fra plast til papp
Bama leverer frukt og grønt til mer enn 60 prosent av det norske markedet, og er dermed landets største grossist. De vil kutte plastbruken med 250-300 tonn, opplyser Bamas direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Pia Guldbrandsen, til Aftenposten.

I sommer var for eksempel jordbærene pakket i pappkurver, og dette tiltaket alene reduserte plastbruken med 40 tonn. Dobbelpakningene med avokado skal inneholde pappbeger, noe som fører til 120 tonn mindre plast i året for Bamas kunder.

Ikke et mål å kutte alt plast
Selv om kuttet i plastemballasje kommer til å skape stor positiv effekt, er det ikke et mål i seg selv å bli kvitt alt i første omgang. Det har for eksempel vist seg at plastemballasje på frukt og grønt kan være miljøvennlig, noe Miljøsjefen i Bama tidligere har forklart.

– Tiltakene er utviklet med tanke på å redusere plast på produkter der det ikke vil øke matsvinnet. Der det er nødvendig skal vi bruke resirkulerbar plast, forteller Bunkholt Sæter.

– At aktører som NorgesGruppen og Bama finner nye emballasjeløsninger, og jobber for å redusere bruk av plast, viser hvordan arbeid med bærekraft og miljø er en kontinuerlig prosess, sier Ann-Kristin Ytreberg, daglig leder Miljøfyrtårn.

– Å være Miljøfyrtårnsertifisert er ikke er en “hvilepute”, men heller et grunnlag for videre utvikling.

Begeistrede kunder
NorgesGruppen opplever også at deres kunder er opptatt av, og utfordrer dem på, alternativer til plast som emballasje. Det er viktig for dem å gjøre det enkelt for kundene å velge miljøvennlig, forteller Bunkholt Sæter.

Reaksjonene på det nye tiltaket viser at dette er noe forbrukerne i høyeste grad ønsker:

– Det har vært en kjemperespons på nyheten. Vi har fått overveldende mange positive tilbakemeldinger fra kunder, både i butikk og på sosiale medier, forteller Sæter engasjert.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex