Bærekraftspesialisten

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 14 april 2023
OPPDATERT: 14 april
Andrea Vasquez-Pettersen er ansatt som ny bærekraftsspesialist i Canon Norge

Det er mye fokus på bærekraft i alle bransjer for tiden, både på grunn av nasjonale målsettinger såvel som påtrykk utenfra i form av EU-direktiver og ikke minst kundenes ønsker. 

De ulike firmaene løser oppgaven på forskjellig vis. Noen pålegger en eller flere ansatte å sørge for at bærekraftmålene oppfylles, i tillegg til å passe sine opprinnelige gjøremål. Noen ansetter spesielt kvalifiserte personer til å dedikere seg til firmaets målsettinger innen bærekraft.

Hos Canon har de nettopp ansatt Andrea Vasquez-Pettersen (43) til å styrke firmaets satsing. Hun startet i stillingen som bærekraftsspesialist 12. april i år – og kom sist fra jobb hos Rambøll AS.

– Canon bidrar til FNs globale mål for bærekraftig utvikling ved å jobbe aktivt med en rekke identifiserte områder, sier Andrea Vasquez-Pettersen.

– Gjennom ulike initiativ som blant annet omhandler innovativt produktdesign, økt bruk av fornybar energi, forbedret energieffektivitet og mer miljøvennlig transport, er målet å redusere klimabelastningen. I tillegg utvikles også teknologi og prosesser for gjenbruk av maskiner, og bruken av engangsplast i emballasjematerialer reduseres. Det er muligheter for også å engasjere kunder på bærekraft og sirkulær økonomi, fortsetter hun.

– Jeg har lang erfaring innen avfallshåndtering. Det vil si reduksjon, ombruk og gjenvinning. De siste årene har jeg bygget opp mer kompetanse innen sirkulær økonomi. Jeg gleder meg til å vøre med å drive dette arbeidet fremover for Canon ved å engasjere ansatte og ikke minst resten av verdikjeden, sier Vasquez-Pettersen, som rapporterer til Sustainability Manager, Päivi Kahelin.

– Jeg ser frem til at Andrea bringer nye perspektiver og energi til vårt bærekraftsteam og støtter den norske organisasjonen, sier Päivi Kahelin. Hun har den erfaringen og kunnskapen som skal til. Målet med denne stillingen er å skape lokal støtte for bærekraftsspørsmål, som vi kan se øker fra alle forretningsdeler, og videre skape dette området til å være en forretningsmessig fordel i fremtiden, avslutter Kahelin.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red