Bærekraftig sjømatemballasje: Mindre plast, mer gjenbruk

PUBLISERT: 8 april 2019
OPPDATERT: 26 januar
Innovasjonsprosjektet SeaPack sto bak seminaret Bærekraftig sjømatemballering i mars.|Mari Øvrun Gaarder viste eksempler på produkter.

Forbruket av plast må ned, og plast på avveie er et miljøproblem. Det ble konklusjonen fra seminaret «Bærekraftig sjømatemballering» i mars.

Et 50-talls personer fra sjømat-, emballasje- og handelsnæringen var samlet i Trondheim for å ta del i resultater både fra innovasjonsprosjektet SeaPack, og andre relevante studier.

Tynnere plast og mindre pakninger

Mari Øvrun Gaarder viste eksempler på produkter.

I prosjektet har man funnet at det er fullt mulig å pakke inn fisken i tynnere plast uten at det går utover kvaliteten og holdbarheten til fisken. For SalMar betyr dette ene tiltaket at de reduserer plastbruken med 27 tonn. Prosjektet har også sett på hvor mye man kan redusere pakningsvolumet i forbrukerpakninger, og dermed har mulighet til økt fyllingsgrad uten at dette går på bekostning av produktkvalitet.

Å transportere fisk i robuste gjenbrukskasser som kan brukes mange ganger, sammenlignet med EPS-kasser, kan være en annen måte å redusere miljøbelastningen. Seminardeltakerne fikk presentert livsløpsanalyser for miljøfotavtrykket for gjenbrukskasser. Disse resultatene er lovende.

Les artikkelen om seminaret 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors