Axfood benytter KI som AD i kampanje

PUBLISERT: 16 oktober 2024
OPPDATERT: 16 oktober

Svenske Axfood har utviklet et egenutviklet KI-verktøy som har fått i oppdrag å designe deres egne merke Garants melkeemballasje. Verktøyet er utviklet basert på Axfoods tidligere eksperimentering med KI og har dermed lært hva selskapet og dets merkevarer står for, både når det gjelder produkter og formspråk.

Axfood er imidlertid tydelig på at bruken av KI ikke erstatter deres menneskelige designere, men at det snarere handler om å legge til rette for prosessene de allerede har og «frigjøre kreativt potensial».

– I dette tilfellet hadde vi en klar idé om å skape en leken magisk verden med et interessant design for den yngre målgruppen som leser tekstene på baksiden av melkepakkene. Designet og teksten på baksiden, som også ble laget med KI, hadde som mål å vekke en positiv diskusjon rundt KI rundt middagsbordet, sier Lisa Dauchez, som er leder for merkevareutvikling og emballasje i Axfoods innkjøps- og logistikkselskap Dagab.

Designet vil også illustrere manglene som fortsatt eksisterer med KI. Etter flere iterasjoner valgte Axfood et design som de mente ville skille seg ut ved siden av de mer tradisjonelle meieriproduktene i butikkhyllen.

Utviklingen av verktøyet

Lisa forteller oss at de jobbet med kunstig intelligens i fem år. På den tiden har de utviklet rundt 100 modeller som dels fungerte som en støtte når det gjelder ting som butikk og transport, men som også bidrar til å styrke arbeidet med kampanjer og effektivitet.

– Det er et effektivt verktøy for inspirasjon og for å produsere unikt emballasjedesign som ikke ligner den veien vi kanskje har valgt selv. Men det er også en måte å komme med designforslag som ligner på design vi tidligere har utviklet for våre merker, sier hun.

Appens kunstige intelligens er utviklet gjennom de tidligere designene utviklet for Axfoods merkevarer Eldorado og Garant, hvor den ble opplært til å kombinere produktets egenskaper og deretter bruke det på emballasjen. Ifølge Lisa gjør dette det mulig å raskt produsere ulike designspor for å evaluere i designprosessen gjennom prompting.

Vil du lære mer

– Vårt arbeid med KI handler ikke bare om effektivitet og prognoseverktøy, men også om å lære mer om hvordan KI kan støtte ulike behov og funksjoner, som våre kreative prosesser for eksempel. Vi utviklet dette KI-verktøyet for å utforske mulighetene i vårt arbeid med emballasjedesign.

På spørsmål om hvordan Axfoods planer for KI-design ser ut i fremtiden, svarer Lisa at de for tiden utforsker og lærer hvordan og hvor i den kreative prosessen KI kan bidra.

– Noen av innsiktene er at det ikke er mulig å trykke på en knapp og få et helt ferdig design, og at man fortsatt må ha en kreativ idé om hva man vil gjøre og avhengig av designstrategien kan det være mer eller mindre effektiv, avslutter Lisa.

Tekst: Mette Rosencrantz

Alle bilder: Axfood

Kilde: Cap&Design.se

Les mer

Trump vil ikke ha "latterlig støtte til papirsugerør"

Stort og smått, slik kan man utvilsomt oppsummere Donald Trumps start på presidentperioden sin. Nå er sugerørene i fokus!
sugrorx

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
PA-1

Siste nytt

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Trumps stål- og aluminiumstoll kan gi flere PET-flasker

Donald Trumps handelstariffer, som inkluderer 25 prosent på stål og aluminium, kan bety at det vil bli produsert flere PET-flasker. Det melder avisen Washington Post.
coca-har

Storsatsing på drikkebegere i retursystem i Glasgow

Vi har fortalt om flere retur-/gjenbrukssystemer for kaffekopper og andre matserveringsbeholdere. Selv om mange av disse hadde bredere ambisjoner på regional eller til og med nasjonal skala (som ikke fungerte), er den siste trenden at "Closed Loop"-systemer skal rulles ut i et mer lokalt miljø som en by eller på et større sted.
Glasgow

Trump vil ikke ha "latterlig støtte til papirsugerør"

Stort og smått, slik kan man utvilsomt oppsummere Donald Trumps start på presidentperioden sin. Nå er sugerørene i fokus!
sugrorx