Axfood benytter KI som AD i kampanje

PUBLISERT: 16 oktober 2024
OPPDATERT: 16 oktober

Svenske Axfood har utviklet et egenutviklet KI-verktøy som har fått i oppdrag å designe deres egne merke Garants melkeemballasje. Verktøyet er utviklet basert på Axfoods tidligere eksperimentering med KI og har dermed lært hva selskapet og dets merkevarer står for, både når det gjelder produkter og formspråk.

Axfood er imidlertid tydelig på at bruken av KI ikke erstatter deres menneskelige designere, men at det snarere handler om å legge til rette for prosessene de allerede har og «frigjøre kreativt potensial».

– I dette tilfellet hadde vi en klar idé om å skape en leken magisk verden med et interessant design for den yngre målgruppen som leser tekstene på baksiden av melkepakkene. Designet og teksten på baksiden, som også ble laget med KI, hadde som mål å vekke en positiv diskusjon rundt KI rundt middagsbordet, sier Lisa Dauchez, som er leder for merkevareutvikling og emballasje i Axfoods innkjøps- og logistikkselskap Dagab.

Designet vil også illustrere manglene som fortsatt eksisterer med KI. Etter flere iterasjoner valgte Axfood et design som de mente ville skille seg ut ved siden av de mer tradisjonelle meieriproduktene i butikkhyllen.

Utviklingen av verktøyet

Lisa forteller oss at de jobbet med kunstig intelligens i fem år. På den tiden har de utviklet rundt 100 modeller som dels fungerte som en støtte når det gjelder ting som butikk og transport, men som også bidrar til å styrke arbeidet med kampanjer og effektivitet.

– Det er et effektivt verktøy for inspirasjon og for å produsere unikt emballasjedesign som ikke ligner den veien vi kanskje har valgt selv. Men det er også en måte å komme med designforslag som ligner på design vi tidligere har utviklet for våre merker, sier hun.

Appens kunstige intelligens er utviklet gjennom de tidligere designene utviklet for Axfoods merkevarer Eldorado og Garant, hvor den ble opplært til å kombinere produktets egenskaper og deretter bruke det på emballasjen. Ifølge Lisa gjør dette det mulig å raskt produsere ulike designspor for å evaluere i designprosessen gjennom prompting.

Vil du lære mer

– Vårt arbeid med KI handler ikke bare om effektivitet og prognoseverktøy, men også om å lære mer om hvordan KI kan støtte ulike behov og funksjoner, som våre kreative prosesser for eksempel. Vi utviklet dette KI-verktøyet for å utforske mulighetene i vårt arbeid med emballasjedesign.

På spørsmål om hvordan Axfoods planer for KI-design ser ut i fremtiden, svarer Lisa at de for tiden utforsker og lærer hvordan og hvor i den kreative prosessen KI kan bidra.

– Noen av innsiktene er at det ikke er mulig å trykke på en knapp og få et helt ferdig design, og at man fortsatt må ha en kreativ idé om hva man vil gjøre og avhengig av designstrategien kan det være mer eller mindre effektiv, avslutter Lisa.

Tekst: Mette Rosencrantz

Alle bilder: Axfood

Kilde: Cap&Design.se

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050