Automatisert suksess med netthandel for Brandsdal

PUBLISERT: 5 april 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Brandsdal Group har firedoblet ordrekapasiteten og lyktes med å presse leveringstidene for sin netthandel til et minimum med et nytt anlegg fra ITO. 

Norske Brandsdal Group har gjort mye riktig og satset på såpass ulike netthandelsmarkeder som kosmetikk, sportsklær og hageutstyr, i tillegg til deres kjente auksjonssted netthandelen.no. 

Totalt håndterer de nå fem ulike nettbutikker for kunder i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike og snart også Nederland. 

Et nytt hovedkontor med felles kundeservice og IT-avdeling, samt et imponerende logistikksenter for det norske markedet, ble ferdigstilt i Kristiansand i 2017. Der har de automatisert interntransport og sortering og samtidig opprettholdt manuelle operasjoner der dette er formålstjenlig.

Presser leveringstider
– Netthandelskunder er ikke mer tålmodige enn andre kunder, og noen ganger virker det som om de forventer at varene kommer ut av skjermen så snart bestillingen er foretatt, sier logistikkdirektør Thor Molle og teamleder Bjørn Inge Kiledal Bertelsen med et smil. 

– Dit kommer vi nok aldri, men vi jobber definitivt med saken. 

Pris, brukervennlighet og leveringstid er blant de mest kritiske konkurransefaktorene i Brandsdals markeder. 

For å redusere leveringstidene til et minimum, deltar de blant annet i et pilotprosjekt med Posten, der RFID-merking av forsendelsene gir unike sporingsmuligheter og bidrar til at kundene i en del regioner faktisk får varene levert i postkassa samme dag som bestillingen er foretatt.

Lager i ti etasjer
Lageret har 32.000 lokasjoner fordelt på 17.000 pallplasser med rundt 15.000 ulike varelinjer. Her har de en teoretisk pakkekapasitet på 30 ordrer i minuttet, og har på det meste produsert rundt 12.000 ordrer på en dag. 

– Automatisert interntransport, god tilrettelegging for manuelle operasjoner, enkelte egenutviklede løsninger og, ikke minst, motiverte medarbeidere som raskt kan flyttes dit behovet til enhver tid er størst, det er noen av ingrediensene, forklarer teamlederen. 

ITO har levert et PLS-styrt transport- og sorteringsanlegg med transportbaner fra inntil 40 pakkestasjoner, der hver ordre ender i et helautomatisk sorteringsanlegg som også inkluderer automatisk strekkodelesing. 

Høy driftssikkerhet 
Viktige forutsetninger ved investeringen var høy driftssikkerhet og at anlegget skulle kunne håndtere både esker, poser og konvolutter i ulike størrelser. 

– Medarbeiderne våre tenker nok ikke over hvor mange sensorer og digital teknologi som benyttes for å sikre god tilrettelegging på hver arbeidsplass, understreker Bjørn Inge Kiledal Bertelsen. 

– Strekkodekameraet avgir sanntidsdata både til sorteringsanlegget og til ordresystemene våre, dermed vet også kundeservice til enhver tid hvor hver ordre befinner seg. Hvis det skulle oppstå feil i programvare, sensorer eller noe annet digitalt, er det viktig for oss at ITOs teknikere kan fjerndiagnostisere og foreta utbedringer via VPN.

Utnytter egne medarbeidere best mulig
For Brandsdal har veksten kommet gradvis gjennom bevisst satsning helt siden starten i 1999, og med nye lokaler og ny internlogistikk er selskapet rustet for videre satsning og vekst. Faktisk er ordrekapasiteten firedoblet sammenlignet med det tidligere anlegget. 

Hos en av landets mest spennende netthandelsaktører ser de at dette er lønnsomme investeringer. 

– Det handler om å utnytte egne medarbeidere på best mulig måte, om å ha kapasitet til å håndtere produksjonstoppene, og om å flytte ordrene så raskt som mulig frem til kunden. 

Samarbeidet vårt med ITO bidrar på alle disse områdene, sier Thor Molle og Bjørn Inge Kiledal Bertelsen hos Brandsdal Group i Kristiansand.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot