Åtte av ti sender fra seg tilgriset plastemballasje

PUBLISERT: 6 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar


Så mange som 1,8 millioner husholdninger sender til tider tilgriset plastemballasje til gjenvinning, viser en ny måling. Det gjør gjenvinningen vanskelig.

Uvanen truer med å sause det til for den norske gjenvinningsinnsatsen.

77 prosent slurver
– Folk flest er blitt flinkere til å levere inn plastemballasje de siste 5-10 årene, og de fleste er også påpasselige med at emballasjen er tom og ren, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge. – Dersom alle lager et nyttårsforsett om å bli litt flinkere i 2018, kommer vi til å få en stor miljøgevinst.
 
Hvert år leverer vi inn over 30000 tonn plastemballasje. Imidlertid gjør mat- og andre produktrester at gjenvinningsarbeidet blir vanskeligere.

En landsrepresentativ måling utført av TNS viser at 77 prosent av oss nå og da leverer skitten emballasje i innsamlingsordningen for plastemballasje. Det tilsvarer drøyt 1,8 millioner av landets 2,38 millioner privathusholdninger.
 
Skyll plasten, eller kast den i restavfallet

Røine forteller at om lag 80 prosent av den innsamlede plasten blir materialgjenvunnet til nye plastprodukter etter å ha blitt sortert i et halvt dusin ulike kvaliteter. Hun har følgende oppfordring til alle som kildesorterer plastemballasjen sin.
 
– Vær så snill å bare legg tom plastemballasje i plastreturen. Det beste er selvsagt at du skyller vekk produktrestene eller eventuelt gir emballasjen en omgang med oppvaskbørsten. Men dersom det ikke går, er det mye bedre at du kaster den skitne emballasjen i restavfallet, sier Røine.
 
I målingen svarer 7 prosent av respondentene at de ofte leverer skitten emballasje i innsamlingsordningen for plastemballasje, mens 23 prosent gjør det av og til. 46 prosent svarer at de sjelden gjør det, mens bare 17 prosent med hånden på hjertet kan si at de aldri leverer inn tilgriset plast.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x