
I løpet av 2017 vil Norgesgruppens engrosselskap ASKO ta bruk sin første lastebil drevet med egenprodusert hydrogen.
I løpet av 2016 får Asko landets tre første elektriske lastbiler, og neste år kommer de første hydrogenlastebilene på veiene. Målet er 100 prosent utslippsfri distribusjon av matvarer, skriver Dagligvarehandelen.
Ønsker å være i front
Asko ser for seg at hydrogendrevne lastebiler skal brukes på lengre distanser, mens de batteridrevne el-lastebilene skal brukes i bynær distribusjon.
– Vi ønsker å være i front når det gjelder fornybar energi, da alternativet er langt verre, sa styreleder i ASKO, Torbjørn Johansson, under Zero-konferansen i november.
ASKO har i samarbeid med SINTEF utviklet et hydrogenprosjekt som ifølge selskapet er unikt både i norsk og europeisk sammenheng. Hydrogenet skal produseres fra solceller montert på taket til ASKO-lageret i Trondheim og lagres i en egen tank på anlegget.
En våt drøm blir til virkelighet
– Vi har fokus på gjerning i stedet for tale, noe det har lett for å bli for mye av, sier Johansson. Han oppfordrer myndighetene til å bruke både pisk og lommebok for å gjøre grønne alternativer mest lønnsomme.
– For oss har den våte drømmen blitt til et konkret og oppnåelig mål om å bli bærekraftige. Ingen andre tiltak appellerer like mye til de ansattes innsats enn å jobbe for et lavere klimaavtrykk. Samtidig gir det oss økt konkurransedyktighet, sa Johansson.
Pilotprosjektet skal testes ut i perioden 2017-2019 på fire hydrogenbiler og ti trucker for internlogistikk.
Dersom pilotprosjektet er vellykket, vil grossisten vurdere å etablere flere tilsvarende anlegg i Norge.