ASKO blir den første bedriften som tar i bruk el-drevne lastebiler i Norge

PUBLISERT: 27 oktober 2015
OPPDATERT: 26 januar


Bare få timer etter at Jenny Skagestad i Zero utfordret norske bedrifter til å ble den første til å bruke elektriske lastebiler, sto ASKO frem.

– Vi blir først i landet med elektriske lastebiler, vi har tre under bygging, fortale Torbjørn Johansson, styreleder i ASKO.

– Vi ønsker å være i front når det gjelder fornybar energi, da alternativet er langt verre, sa han.

Realiserer «den våte drømmen»
ASKO samarbeider med SINTEF, UMBH og Østfoldforskning med å ta i bruk fornybar energi, blant annet ved å bruke matavfall som ressurser og bli selvforsynt med ren energi.

– Vi har fokus på gjerning i stedet for tale, noe det har lett for å bli for mye av, sier Johansson. Han oppfordrer myndighetene til å bruke både pisk og lommebok for å gjøre grønne alternativer mest lønnsomme.

– For oss har den våte drømmen blitt til et konkret og oppnåelig mål om å bli bærekraftige. Ingen andre tiltak appellerer like mye til de ansattes innsats enn å jobbe for et lavere klimaavtrykk. Samtidig gir det oss økt konkurransedyktighet, sa Johansson.
 

 

 

Siste nytt

Les mer