Arla Foods fjerner det hvite materialsjiktet på melkekartongene og mener at dette reduserer klimapåvirkningen fra emballasjen med 24 prosent.
Arlas overgripende ambisjon er å redusere klimapåvirkningen fra emballasjen med 25 prosent frem mot 2020, sammenlignet med 2005.
Nesten en milliard produkter
– Hvert år pakker vi nesten en milliard produkter i Sverige, og vi vil selvfølgelig at de skal være så bra som mulig for klimaet og miljøet, sier Anna-Karin Modin Edman, bærekraftsjef hos Arla.
– Ved å fjerne det ytre materialsjiktet, reduserer vi kartongens klimapåvirkning med 24 prosent og vekten med tre prosent. Ettersom vi selger store volumer av disse produktene, får den nye emballasjen en betydelig effekt.
Økologisk melk, rømme og kremfløte er først ute med den nye kartongen og skal være i butikkene i uke 38. Snart kommer flere produkter i Arlas sortiment med ny emballasje.
Flere svenske gårdsbruk blir økologiske
– Vi er veldig opptatt av at både innholdet og emballasjen skal være produsert med lav negativ miljø- og klimapåvirkning, og vi tror at forbrukere som velger våre økologiske produkter er enige.
– Ved å fjerne materialsjiktet blir våre økologiske produkter enda bedre, sier Anna-karin Modin Edman.
400 svenske Arla-gårder er økologiske. I løpet av 2017 og 2018 skal ytterligere 80 gårder legge om til økologisk melkeproduksjon.