Arla investerer 60 millioner i ny emballasjeløsning for ost

PUBLISERT: 18 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar


I løpet av 2018 skal Arla invester 100 millioner i sine osteproduserende meierier i Sverige. 60 millioner investeres i ny emballasje ved meieriet i Götene.

Arla skriver i en pressemelding at satsingen gjøres for å styrke den langsiktige konkurranseevnen for den svenske osten.

Økt etterspørsel etter svensk ost
– Vi ser økt etterspørsel etter lokal og svensk ost. Arla investerer nå 100 millioner kroner for å kunne produsere mer svensk ost på en kostnadseffektiv måte og dermed møte konkurransen fra Europa, sier Patrik Hansson, sjef for Arla i Sverige.

Den største investeringen gjøres ved meieriet i Götene, der Arla investerer 60 millioner kroner i en ny emballasjeløsning. Arla skal også investere ved de osteproduserende meieriene i Östersund, Kvibille og Fallbygden.

I Europa har produksjon av ost økt markant de siste månedene, noe som har resultert i at prisen på ost synger. Dette gir en situasjon der prisene presses også på det svenske markedet.

– Vi er stolte over vår lange tradisjon med svenskprodusert av ost med meget høy kvalitet, sier Arlas markedsdirektør Oscar Rosdahl.

– Svensker elsker ost, ikke minst den svenske osten. Men konkurransen fra omverdenen er hard, og det er utrolig morsomt å kunne fortelle om denne investeringen som gjør det mulig å videreutvikle den svenske osten og innfri forbrukernes krav.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar