I løpet av 2018 skal Arla invester 100 millioner i sine osteproduserende meierier i Sverige. 60 millioner investeres i ny emballasje ved meieriet i Götene.
Arla skriver i en pressemelding at satsingen gjøres for å styrke den langsiktige konkurranseevnen for den svenske osten.
Økt etterspørsel etter svensk ost
– Vi ser økt etterspørsel etter lokal og svensk ost. Arla investerer nå 100 millioner kroner for å kunne produsere mer svensk ost på en kostnadseffektiv måte og dermed møte konkurransen fra Europa, sier Patrik Hansson, sjef for Arla i Sverige.
Den største investeringen gjøres ved meieriet i Götene, der Arla investerer 60 millioner kroner i en ny emballasjeløsning. Arla skal også investere ved de osteproduserende meieriene i Östersund, Kvibille og Fallbygden.
I Europa har produksjon av ost økt markant de siste månedene, noe som har resultert i at prisen på ost synger. Dette gir en situasjon der prisene presses også på det svenske markedet.
– Vi er stolte over vår lange tradisjon med svenskprodusert av ost med meget høy kvalitet, sier Arlas markedsdirektør Oscar Rosdahl.
– Svensker elsker ost, ikke minst den svenske osten. Men konkurransen fra omverdenen er hard, og det er utrolig morsomt å kunne fortelle om denne investeringen som gjør det mulig å videreutvikle den svenske osten og innfri forbrukernes krav.