Arla Foods er først ute med fornybar kartong fra SIG

PUBLISERT: 6 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


SIG SIGnature er en aseptisk kartong laget av plantebasert materialer og er valgt som emballasje til Arla Bio Weidemilch som lanseres i Tyskland.

Kartongene blir tilgjengelige to typer 1-literskartonger, og Arla tror at emballasjen vil sende et klart signal til forbrukerne om at de bryr seg om miljøet.

Stor interesse for bærekraftig emballasje
Elise Bijkerk, markedssjef i Arla Foods Germany, sier at emballasjen fremmer bruk av fornybare råvarer og reduserer CO2-utslippet sammenlignet med en standard kartong.

– Forbrukere som velger vår rene Arla Bio Weidemilch har også stadig større interesse for bærekraftig emballasje. Med denne emballasjen kan vi vise at vi jobber med bærekraftig utvikling gjennom hele verdikjeden, sier hun.

SIG forteller at SIGnature-kartongen er fri for aluminium. Den er laget av 77 prosent kartong fra tremasse og 23 prosent plantebaserte polymerer gjennom massebalanseprinsippet. Det innebærer at man tilfører en tilsvarende menge biobasert råvare som mengden polymerer som brukes.

Sertifisering og LCA-analyse
Massebalansen er sertifisert gjennom internasjonale tredjepartsfirmaer. CO2-utslippet skal være 72 prosent lavere enn for en standard SIG-kartong i samme format, basert på en livssyklusanalyse utført av uavhengige eksperter som bruker ISO 14040-standarden.

Tremassen som brukes kommer fra FSC-sertifisert skogdrift, mens resten av polymeren i kartongen, herunder barriere og skrukork, er linket til 100 prosent plantebaserte materialer.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red