Arla fjerner skrukorker i plast på melkekartonger i Danmark

PUBLISERT: 13 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Arla fjerner skrukorker i plast på kartongen for økologisk melk i Danmark.

74 millioner kartonger med økologisk melk i Danmark vil heretter komme uten skrukorker i plast. Det reduserer CO2-utslippet med 30 prosent.


Endringen på emballasjen gir en samlet reduksjon i CO2-utslippene på 740 tonn årlig, sammenlignet med de siste års utslipp. Initiativet er en del av Arlas ambisjon om å bli helt CO2-nøytrale i 2050.

– Vi og våre landsmenn har en ambisiøs målsetting om å bli CO2-nøytrale, og vi reduserer våre utslipp i alle ledd, sier Heg Müller Petersen, landsdirektør for Arla Danmark.

– En del av arbeidet går på å redusere utslipp fra emballasje gjennom å redusere bruk av plast, for eksempel. Det er derfor et aktivt valg at vi nå fjerner skrukorkene på økologisk melk.

«Brett ut og bøy tilbake»

Når skrukorkene fjernes, vil kartongene få sin gamle utbrettmekanisme tilbake. Det er en beslutning som Arla vet vil få blant mottakelse hos danskene. Til tross for at mange dansker er opptatt av klimavennlig emballasje, er det skrukorkene praktiske i hverdagen. Meieriet er likevel ikke i tvil om at dette er den riktige veien å gå.

– Vi vet at danskene har en forkjærlighet for skrukorker, men som Danmarks største næringsmiddelprodusent er det vårt ansvar å løpende optimere våre produkter slik at de ivaretar både hverdagspraksis og den grønne dagsordenen.

– Derfor fjerner vi nå skrukorken til fordel for CO2-reduksjon. Vi håper at danskene vil støtte opp om det valget. Samtidig overveier vi muligheten for å fjerne skrukorken på flere av våre kartonger, sier Helle Müller Petersen.

I første omgang er det kun Arla ØKO som får den gamle lukkemekanismen, mens vanlig melk beholder skrukorkene.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red