Argentisk messefokus på matsvinn og bærekraft

PUBLISERT: 11 september 2017
OPPDATERT: 26 januar

Det argentinske emballasjeinstituttet IAE var optimistiske både før og etter at de organiserte den 15. utgaven av Envase, Alimentek, Farmatek i august 2017.

Av Maria Loreto Valdes A.
Emballasjerådgiver og IPPO-medlem
loreotovalde@gmail.com

Seks paviljonger og over 28.000 mennesker var tilstede på messene som ble arrangert i Centro Costa Salguero i Buenos Aires, Argentina. Messen viser at økonomien er på vei opp igjen i regionen og er forventet å bli mellom 2,4 og 2,8 prosent i år.

Emballasjesektoren er i utvikling
I alt var 350 bedrifter tilstede på messen. Emballasjesektoren står for 1,6 prosent av BNP og fortsetter å utvikle seg, ifølge arrangørene.

– Messen viste mer aktivitet enn forrige gang i 2015, med større stands, flere produkter og maskiner. Det var dessuten større optimisme og derav flere investeringer i utstyr og maskiner på grunn av forventninger om at Argentina er på vei mot bedre tider, sa deltakere på messen.

Daglig leder i IAE, Jorge Acevedo, understreket at produksjonen av emballasje var på over 6 millioner tonn.

Slik er fordelingen på materialer: 

  • Bølgepapp         28%
  • Glass                 32%
  • Fleksibel plast   25%
  • Tre                    11%
  • Metall og blikk   04%

Denne statistikken har ofte blitt brukt som termometer for forbruksmønsteret i Andes-regionen, da den viser hvilke typer produkter som omsettes mest. Flasker for mineralvann leder kategorien med over 75 prosent vekst.

Øl, yoghurt, melk, brus, kjeks, ost, sukkertøy, sjokolade og juice er også varer med høyt forbruk.
Fleksibel emballasje er mest vanlig sukkertøy, cookies, tyggegummi – samt sigaretter i non-food-segmentet.

Redusert inntekt gir forbruksendringer
Øl, brus og energidrikker selges ofte i aluminiumbokser og glassflasker, og veksten er størst for store familieformater mellom 1-3 liter. PET leder an for flaskevann, brus og matoljer. Økt forbruk av flaskevann skyldes delvis bekymringer for kvaliteten på offentlig springvann.

– Som et resultat av reduserte inntekter er forbrukerne mer rasjonelle i sine innkjøp, ved at de foretrekker multipacks eller billige produkter i små forpakninger eller refillemballasje, til tross for at enhetsprisen kan være proporsjonelt større enn for storpakninger, sier Jorge Acevedo.

– Fleksibel emballasje har vokst betydelig over hele verden, og det samme har refill-emballasje, og det skyldes at reduserte inntekter påvirker forbruksmønsteret.

Produserer for Chile
Chilensk industri har lenge hatt forbindelser med argentinsk emballasjeindustri. Det er vanlig at dagligvareaktører, matprodusenter og emballasjebrukere, i tillegg til konvertere av fleksibel emballasje, cellulose og kartong av chilensk opprinnelse, har fabrikker og virksomhet i Argentina.

Til tross for nedgangen i den argentinske økonomien, fortsetter lokale bedrifter å eksportere pakkemaskiner og emballasje til Chile. Dette gjelder først og fremst flowpack-maskiner og maskiner for korking og fylling, samt programvaresystemer for optimering av prosesser.

Det er også vanlig at chilenske små- og mellomstore bedrifter kjøper beholdere, glassflasker og krukker med forskjellige design i små volumer fra den andre siden av Andesfjellene.

En produsent av skåler i PET og PE til matsektoren har for eksempel levert til en chilensk distributør i over 15 år. Eduardo Borrecio, sjef for Cotnyl, mener at Argentina må åpne økonomien for verden for å kunne importere mer og dermed kunne få økt priskonkurranse i markedet.

Emballasjen er godkjent av FDA og produsert med tysk teknologi som integrerer jomfruelig PET med industrisvinn (før forbruk) samtidig som kravene til matkontakt og materialgjenvinning opprettholdes.

Delegasjoner fra Kina og USA
Kinesiske bedrifter deltok for første gang på messen og ser frem til en åpnere økonomi, i likhet med flere delegasjoner fra brasiliansk plastindustri.

Bedrifter fra USA, sponset av PMMI, deltok også på messen, ledet av presidenten Chuck Yuska og visepresident Horge Izquirdo.

De så etter nye kunder og muligheter for å konsolidere eksporten med bedrifter som dekker både Argentina og Chile, spesielt når det gjelder maskiner, transportører til pakkemaskiner, deteksjons- og doseringsutstyr, kontrollsystemer, drivverk, montering, miksere, kutter, PET-preformer, med mer.

Seminar om bærekraftig utvikling
Bærekraft er ifølge IAE mindre relevant enn i andre regioner, men de arrangerte likevel et seminar emballering og miljø, der lovgivende myndigheter, bedrifter og gjenvinnere tok til orde for å inkludere økt produsentansvar og en avfallsplan for innsamling og gjenvinning inkluderes i lovverket.

Til tross for at eksisterende innblanding av gjenvunnet material i produksjon av PET og innsamling av papir og kartong har bidratt til kildeseparering i 17 år, krever bærekraftig tilnærming en visjon når det gjelder design, distribusjon og optimert ressursbruk.

IAE støtter FNs mat- og landbruksorganisasjons (FAO) globale kamp mot matsvinn i forsyningskjeden. Emballasjen har en viktig rolle for å redusere den store andelen mat som ikke kommer frem til forbrukerne.

Kampen mot matsvinn lever også i Argentina
SAVE FOOD var en av hovedtemaene på messen og styrker dermed Argentinas offentlige og private innsats mot matsvinn.

Save Food-kampanjen inngår i den nasjonale planen for å redusere matsvinn, der hovedmotivet er å fremme effektive og bærekraftige matsystemer. Ansvarlighet innebærer ikke bare å produsere mer og bedre mat, men å øke bruken av det som produseres.

16 millioner tonn mat kastes hvert år i Argentina, noe som tilsvarer 400 kg per person. – Det er gledelig å høre at FAO-representanter og CEO i Unilever si at Argentina leder kampen mot matsvinn på regionalt nivå, sier Mercedes Nimo i Food and Beverages.

Det nasjonale programmet for reduksjon av matsvinn er strukturert i tre akser:

  • Styring og allianser
  • Forskning, teknologi og kunnskap
  • Informasjon og kommunikasjon

Alle aktører i forsyningskjeden, både selskaper og individer, må endre atferd for å redusere matsvinn. Det handler blant annet om

  • Markedsorientert produksjonsplanlegging
  • Effektiv produksjon og prosessering
  • Bedre konserverings- og pakketeknologi
  • Bedre transport- og logistikkstyring
  • Økt oppmerksomhet på kjøps- og forbruksvaner
  • Sikre at alle aktører i verdikjeden for andel i fordelene

Offentlige organisasjoner kan bidra til at det gjøres tiltak i privat sektor ved å legge til rette for politiske vedtak, investeringer, økt oppmerksomhet, utvikle partnerskap og allianser, støtte innovative produkter og prosesser, bygge kapasitet i forsyningskjeden

Grønn tape i e-handel
FAOs Save Food-initiativ er støtte av flere FN-organisasjoner som World Food Program (WPP), International Fund for Agricultural Development (IFAD) og FNs miljøprogram.

Grønne initiativer har også hatt påvirkning på emballasje som brukes i e-handel. For eksempel har limet på tapen blitt erstattet med en vannløselig variant i den 100 prosent gjenvinnbare cellulosetapen fra De Ra S.A.

Tapen fungerer også som tyverisikring og tuklesikker forsegling og brukes blant annet av Pepsico og Puma til distribusjonsesker.

Arrangørene mener at Envase, Alimentek, Farmatek har blitt en av de ledende messene i Sør-Amerika og tror på ytterligere økt deltakelse fra internasjonale bedrifter på neste utgave i 2019.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex