
Ni bedrifter var nominert til årets Plastløftepriser for tiltak de har gjort for å forbedre emballasje i 2022. Det er Grønt Punkt Norge som for fjerde gang delte ut Plastløfteprisene, og onsdag 15. februar ble prisene delt ut på Holdbar-messen i Lillestrøm.
Fire av bedriftene ble premiert for sitt arbeid med å lage mer sirkulær emballasje: BAMA, Backe, TINE og Nortura.
Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Nortura for sitt arbeid med å innføre monoplast i stedet for laminater på blant annet kjøttkaker. Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til TINE for utviklingen av rømmebeger i resirkulert plast fra kjemisk gjenvinning. Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» fikk Backe Vestfold Telemark for sitt foregangsarbeid med å stille krav til emballasje på byggeplass.
I tillegg gikk «Holdbarhetsprisen» til BAMA for deres arbeid med Holdbarsjekken.

– Årets vinnere viser hvordan målrettet arbeid over tid virkelig gir resultater. Det som er ekstra spesielt i år, er at flere av prisvinnerne har gjort tiltak innenfor flere av kategoriene. De har klart å tenke på reduksjon, design for gjenvinning og bruk av resirkulert plast parallelt, sier Sina Maria Lystvet i Grønt Punkt Norge, hun har ledet juryen og fikk æren av å dele ut prisene under Holdbar-messen i Lillestrøm.
Plastløftet ble startet i 2019 av Grønt Punkt Norge, for å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær plastøkonomi ved å:
- øke bruken av resirkulert plast
- redusere unødvendig bruk av plast
- designe for gjenvinning
Prisen for «Økt bruk av resirkulert plast» gikk til TINE. De vinner for arbeidet sitt med rømmebegeret i kjemisk gjenvunnet PP. Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» gikk til entreprenøren Backe Vestfold Telemark, for kravene de stiller til sine underleverandører. «Design for gjenvinning»-prisen gikk til Nortura, blant annet for deres kjøttkake-emballasje i monoplast. «Holdbarhetsprisen» gikk til BAMA, som sammen med sine samarbeidspartnere har utviklet et testsystem med fokus på matsvinn og holdbarhet.
– Årets vinner, med samarbeidspartnerne, har utviklet et testsystem for valg av riktig emballasjeløsning. Samspillet mellom optimal holdbarhet, minimert matsvinn og redusert plastbruk gir et godt helhetsbilde. Juryen synes det er ekstra positivt at forbrukerforståelsen av dette er vektlagt og håper metodikken spres i hele bransjen.
Juryen besto i år av Sina Maria Lystvet (fagansvarlig materialer og teknologi i Grønt Punkt Norge), Kari Bunes (daglig leder i Emballasjeforeningen), Thor Kamfjord (Norner), Lars Brede Johansen (fagsjef i Handelens Miljøfond) og Anne-Grete Haugen (daglig leder i Matvett).