Årets julekartonger fra TINE slår et slag for fjøsnissen

PUBLISERT: 12 november 2017
OPPDATERT: 26 januar


Den moderne julenissen er en krysning av biskop Nikolaus og amerikansk brusreklame. Nå slår TINE et slag for vår egen nisse – fjøsnissen.

Den moderne, internasjonale julenissen slik vi kjenner i dag er en krysning mellom den tyrkiske biskopen Nikolaus og amerikansk brusreklame fra 1930-tallet. Men hva vet vi egentlig om vår egen, norske nisse? Nå tar TINE den tradisjonelle fjøsnissen inn i varmen.

– Vi ønsker å bli bedre kjent med denne snodige, lille skikkelsen som har preget norsk jul i generasjoner. Fjøsnissen var den som ryddet både på gården og i fjøset, passet på både folk og fe, og sørget for trivsel og gode avlinger. Samtidig var han en hissigpropp, som ikke nølte med å lage rabalder om ting ikke ble gjort skikkelig, sier Linn Heidi Lunde, markedssjef i TINE.

Den tradisjonelle fjøsnissen får hovedrollen
Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014.

I år fornyer TINE det tradisjonsrike juledesignet som har vært å se på melkekartongene siden 90-tallet, og gir den tradisjonelle fjøsnissen hovedrollen.

– Det nye juledesignet er en del av en større julekampanje fra TINE hvor fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne elsker nissene som har vært i mange år, men i år vil vi ta motivene et steg videre. I stedet for bare å ha nissemotiver, vil vi med det nye juledesignet også fortelle historier om fjøsnissene, sier Lunde.

Hver kartong har sin egen historie
Illustrasjonene understøttes av små historier som setter fjøsnissene inn i en eventyrkontekst. Hver kartong har sin egen historie som fortelles både i billedlig og tekstlig form, og handlingene utspiller seg på en TINE-gård.

Illustrasjonene er detaljrike som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designen.

– Noen av fortellingene kan være brutale, andre er morsomme, noen har til og med en moral. Felles for dem alleer at de er en del av vår felles julehistorie fra norske gårder – som handler om mye mer enn bare et fat med grøt på låven, sier Lunde, og fortsetter:

– Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Med de nye historiene og motivene håper vi at vi kan gi litt tilbake til både store og små.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot