Årets julekartonger fra TINE slår et slag for fjøsnissen

PUBLISERT: 12 november 2017
OPPDATERT: 26 januar


Den moderne julenissen er en krysning av biskop Nikolaus og amerikansk brusreklame. Nå slår TINE et slag for vår egen nisse – fjøsnissen.

Den moderne, internasjonale julenissen slik vi kjenner i dag er en krysning mellom den tyrkiske biskopen Nikolaus og amerikansk brusreklame fra 1930-tallet. Men hva vet vi egentlig om vår egen, norske nisse? Nå tar TINE den tradisjonelle fjøsnissen inn i varmen.

– Vi ønsker å bli bedre kjent med denne snodige, lille skikkelsen som har preget norsk jul i generasjoner. Fjøsnissen var den som ryddet både på gården og i fjøset, passet på både folk og fe, og sørget for trivsel og gode avlinger. Samtidig var han en hissigpropp, som ikke nølte med å lage rabalder om ting ikke ble gjort skikkelig, sier Linn Heidi Lunde, markedssjef i TINE.

Den tradisjonelle fjøsnissen får hovedrollen
Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014.

I år fornyer TINE det tradisjonsrike juledesignet som har vært å se på melkekartongene siden 90-tallet, og gir den tradisjonelle fjøsnissen hovedrollen.

– Det nye juledesignet er en del av en større julekampanje fra TINE hvor fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne elsker nissene som har vært i mange år, men i år vil vi ta motivene et steg videre. I stedet for bare å ha nissemotiver, vil vi med det nye juledesignet også fortelle historier om fjøsnissene, sier Lunde.

Hver kartong har sin egen historie
Illustrasjonene understøttes av små historier som setter fjøsnissene inn i en eventyrkontekst. Hver kartong har sin egen historie som fortelles både i billedlig og tekstlig form, og handlingene utspiller seg på en TINE-gård.

Illustrasjonene er detaljrike som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designen.

– Noen av fortellingene kan være brutale, andre er morsomme, noen har til og med en moral. Felles for dem alleer at de er en del av vår felles julehistorie fra norske gårder – som handler om mye mer enn bare et fat med grøt på låven, sier Lunde, og fortsetter:

– Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Med de nye historiene og motivene håper vi at vi kan gi litt tilbake til både store og små.

 

 

Les mer

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Siste nytt

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance