Arendalsuka 2019: Har vi funnet løsningen på plastfloka?

PUBLISERT: 6 august 2019
OPPDATERT: 26 januar

Ola Elvestuen mottar veikartet og deltar i paneldebatt.||Forum for sirkulær plastemballasje presenterer sitt veikart.|Ola Elvestuen deltar i paneldebatten på Arendalsuka.

Forum for sirkulær plastemballasje overleverer sitt veikart for sirkulær plastemballasje til Ola Elvestuen, som også deltar i debatten om veien videre.

På debatten mandag 12. august stiller debattleder Stein Kåre Kristiansen blant annet spørsmål om at økt gjenvinning og bedre design på emballasje gir mindre plast i havet. I løpet av arrangementet skal deltakerne også diskutere hvordan 50.000 tonn plast skal bli ny emballasje årlig.

Forum for sirkulær plastemballasje presenterer sitt veikart.
Er bransjens svar på plastfloka godt nok?

Ellen Behrens, Direktør bærekraft i Orkla ASA og leder av Forum for sirkulær plastemballasje gir en kort presentasjon av veikartet før det høytidelig overleveres til Klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Elvestuen vil deretter selv holde et innlegg, før han blir med i den første delen av debatten om bransjens svar på plastfloka er godt nok. Ellen Behrens, Anja Bakken Rise og Svein Kamfjord deltar også i denne debatten.

I den andre paneldebatten utfordres sentrale aktører i verdikjeden, Bjørn Malm, Kaia Østbye Andresen, Anja Bakken Rise og Thor Kamfjord, på hvilke konkrete tiltak hver av aktørene skal gjøre.

Arrangementet varer en time fra 15:15-1615. Dørene åpnes 15:00
Dato: 12. august
Sted: Thon Hotel Arendal, Friergangen 1, Arendal.

Les mer og meld deg på

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar