Graphic Packaging Holding Company og CVC Capital Partners Fund er enige om en avtale om oppkjøp av AR Packaging for 1,45 milliarder euro.
AR Packaging Group AB er Europas nest største produsent av fiberbasert forbrukeremballasje. Det pågående oppkjøpet vil gi foretaket en økning i salget på 1,1 milliarder årlig og 160 millioner årlig i justert EBITDA. Dessuten er det ventet en synergieffekt på 40 millioner kroner gjennom 36 måneder etter at salget er avsluttet. Forretningen forventes å påvirke selskapets verdi per aksje og kontantstrøm umiddelbart.
Muligheter for økt verdiskaping

– Oppkjøpet av AR Packaging vil gi oss til betydelig muligheter for økt verdiskaping, sier Michael Doss, CEO og konsernsjef for Graphic Packagaging.
– AR Packaging har 25 produksjonsanlegg i Øst- og Vest-Europa som gir oss betydelige skalerings- og kostnadseffektivitetsfordeler som styrker vårt nåværende nærvær og evne til å betjene kunder over hele Europa og verden.
– Vi er glade for å ønske Ar Packaging-teamet velkommen til et samarbeid om å øke vårt engasjement for bærekraftig emballasjeløsninger og støtte overgangen til sirkulær økonomi.
Tydelig strategi

Harald Schulz er VD og konsernsjef i AR Packaging og er stolt over fremskrittene de har gjort.
– Vi har opprettet en tydelig strategi og bygget opp AR Packaging til en respektert leverandør av emballasjeløsninger. Jeg vil takke CVC for støtte de siste fem årene. Graphic Packaging har de samme holdninger til kundeservice og dype fokus på å utvikle innovative og optimerte løsninger til våre kunder.
Lave Beck-Friis, VD i CVC, har følgende kommentar:
– Vi er svært stolte over de fremskrittene AR Packaging har oppnådd under vårt partnerskap. Det har vært en fornøyelse å arbeide med Harald og hans utmerkede team for å utvikle og rulle ut mange nye produkter. Vi er glade for å overlevere AR Packaging i så sterk posisjon og for å ha funnet en ny eier som deler ledelsens visjon.