Amerplast lanserer Finlands første "sirkulære" bærepose

PUBLISERT: 15 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar
|

Plastbæreposen «Essi» er den første i Finland som lever opp til kravene til sirkulærøkonomi, da den er produsert i gjenvunnet plast fra forbruker- og industriavfall.

Plastbæreposenes være eller ikke være diskuteres flittig for tiden, både fra et forsøplingsperspektiv og fra et drivhusgassperspektiv.

95 prosent gjenvunnet material
– Også her i Finland er plastbæreposer omdiskutert, sier Børge Kvamme som er administrerende direktør i Amerplast.

– Vi kan nå tilby et alternativ til de tradisjonelle bæreposene som er mye bedre for miljøet og som uten tvil Finlands første bærepose som lever opp til begrepet sirkulær økonomi, det vil si at materialet sirkulerer og blir gjenbrukt.

Amerplast samarbeider her med plastgjenvinningsselskapet Ekokem i Riihimäki som eies av Fortum og som samler inn både forbruker- og industriavfall.

Essi inneholder minimum 45 prosent gjenvunnet plast fra husholdninger, et material som ifølge Amerplast har 85 prosent lavere CO2-fotavtrykk, og minimum 45 prosent gjenvunnet material fra industriavfall. Rundt 95 prosent av posen skal bestå av gjenvunnet material.

Et valgfritt alternativ
– Vi håper at denne plastposen skal oppmuntre allmenheten til ytterligere innsamling og gjenvinning av plast. Når man går til butikken med sine plastflasker kan man også gjenvinne plastposen man har dem i, sier Børge Kvamme.

– Vi har lang erfaring med å kunne produsere fra gjenvunnet material, ikke minst fordi vi gjenvinner og gjenbruker vårt eget produksjonssvinn.

Kesko Food, som har 1.300 butikker i Finland, blir først ute til å ta i bruk disse posene og kommer til å kjøre en kampanje på dette. De har som mål å gå over til kun poser som kommer innunder begrepet sirkulær økonomi.

I starten vil kundene kunne velge mellom tradisjonelle plastbæreposer og Essi. Kesko-kjeden består av frittstående forhandlere som selv kan bestemme hvilke poser som skal finnes i butikkene.

Gjenvunnet plast kommer best ut
I 2009 gjennomførte det finske miljøinstituttet og universitetet i Lappenranta en studie kalt Otpikassi der man gjennomførte livssyklusanalyser på bæreposer av forskjellige materialer, plastposer av ny råvare, poser av gjenvunnet material, papirposer, bomullposer og biologisk nedbrytbare poser.

I denne kom det frem at poser laget av gjenvunnet plast var det mest miljøvennlige alternativet. Utredningen konstaterte også at plastposer tross alt utgjør en liten del av de finske husholdningenes miljøpåvirkning.

Finland har i dag cirka 500 gjenvinningsstasjoner for plast, og årlig gjenvinnes 117.000 tonn plast fra forbrukeremballasje. Innsamlingen drives av Suomen Uusiomovi og Rinki Ltd.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David