Amcor setter seg mål om å være sirkulære innen 2025

PUBLISERT: 23 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Som den første globale emballasjeleverandøren har Amcor forpliktet seg til all deres emballasje skal være resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025.

Amcor skal samtidig øke bruken av resirkulerte materialer og fremme økt resirkulering av emballasje rundt om i verden.

Vil bli den ledende emballasjeleverandøren
– Vår aspirasjon er å være den ledende globale emballasjeleverandøren, sier Ron Delia, CEO i Amcor.

– Det innebærer å vinne på vegne av miljøet, kunder, forbrukere, interessenter og våre ansatte på samme tid, på en måte som differensierer Amcor og skaper vekst.

Amcor og 10 ledende merkevareeiere har gitt det samme 2025-løftet i samarbeid med Ellen MacArthur Foundation (EMF). De fleste av disse merkevareeierne er kunder av Amcor.

Emballasje er nødvendig for å sikre trygg og effektiv distribusjon av en rekke matvarer, drikkevarer, medisiner, legemidler, husholdnings- og personlig pleieprodukter. Emballasjen begrenser også den enorme miljøpåvirkningen fra matsvinn og annet produktavfall.

Amcor markerer en milepæl
Ifølge Delia er mesteparten av Amcors emballasje i dag utviklet for å kunne resirkuleres og gjenbrukes. Den er også designet for å bruke mindre material i første omgang.

Likevel er det mer som kan gjøres for at emballasjen skal bli resirkulerbar og gjenbrukbar. På World Economic Forum i Davos holdt Rob Opsomer i EMF et innlegg der han roste Amcors løfte.

– Det er en viktig milepæl for å skape sirkulærøkonomi for plast når Amcor som den første globale emballasjeleverandøren forplikter seg til å arbeide for 100 prosent resirkulerbar og gjenbrukbar emballasje innen 2025, sa han.

– Selskapets innsats og ekspertise vil bli en viktig støtte for den voksende gruppen av varemerker og dagligvareaktører som har satt lignende mål for seg selv.

Vil forsere overgangen til sirkulærøkonomi
Britiske Ellen MacArthur Foundation arbeider for å akselerere overgangen til sirkulærøkonomi, der plast og andre råvarer brukes igjen og igjen.  Amcor er det eneste emballasjeselskapet blant kjernepartnere til Ellen MacArthur Foundation og deres New Plastic Economy Initiative.

Opsomer oppfordrer nå andre emballasjeselskaper om å følge Amcors lederskap.

Ifølge Delia gjenstår noen av de største utfordringene med resirkulerbar og gjenbrukbar emballasje, og disse kan overvinnes gjennom lederskap og innovasjon, samt partnerskap med kunder, leverandører, myndigheter, byråer og foreninger.

– Menneskene i våre globale team blir inspirert av ambisiøse målsettinger. De er kapable, kreative og hengivne når det gjelder å bygge opp en god industri som utgjør en forskjell.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David