
Mens de før irriterte sine kunder med vrien emballasje, sender Amazon stadig flere produkter i «Frustration-Free» emballasje til sine kunder.
Et av de første produktene som ble pakket og sendt fra produsenten direkte til kundene i «frustrasjonsfri» emballasje, var Fisher-Price sjørøverskute.
Forskjellen på ny og gammel emballasje er stor:
Utpakkingstiden gikk ned fra 11 minutter til 42 sekunder. Bølgepappesken er fullt gjenvinnbar og emballasjemengden er redusert. Mens den opprinnelige esken var standardemballasje som ikke var beregnet for formålet, var den frustrasjonsfrie spesialutviklet for å beskytte produktet bedre.
Begrepet Frustration-Free Packaging er ikke nytt, det ble lansert allerede for åtte år siden. Men fra den spede begynnelsen, har man utviklet konseptet til å omfatte over 200 000 produkter, som har blitt bestilt over 75 millioner ganger.
Frustrasjonsfri emballasje har dermed eliminert mange tonn med overflødig material.
– Likevel må vi gå videre med dette initiativet, fastslår gründer og CEO Jeff Bezos i Amazon som opplever full støtte fra millioner av kunder og tusenvis av leverandører.