Alternative mattrender får egen plattform på SIAL

PUBLISERT: 20 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

SIAL Paris vil fange opp minirevolusjonen som går under radaren i det offentlig rom: Den kaster nytt lys over hvordan vi ernærer oss og hva vi putter på tallerkenen.

The Alter’Native Food Sector er en del av massen som skal vise hva begrepet «alternativ mat» står for. Ifølge en pressemelding fra arrangøren blir dette et show i showet.

Hva er alternativ mat?
Nyskapende produsenter og oppfinnere av morgendagens mat flommer over av ideer og forestillinger om konseptet alternativ mat.

Det er blitt mulig å finne på praktisk talt hva som helst for å tilfredsstille en hvilken som helst smak i våre dager.

Vi ser eksemplene i matvareforretningens hyller, som er fulle av produkter med planteproteiner (hvete, soya, pulse-proteiner, osv.). Disse er utviklet for å kombinere sunne spisevaner med matglede. 

Fermenterte matvarer
Produsentene konsentrerer seg om å få den sunne maten til å smake godt, samtidig som den ser tiltrekkende ut.

Resultatet er et stort antall innovasjoner basert blant annet på erstatninger for kjøtt. 

Et annet typisk eksempel er fermenterte matvarer, som kombucha, kefir og kimchi, matvarer som har vært kjent langt tilbake i historien og har kommet til heder og verdighet igjen på grunn av sine naturlige sammensetninger og positive helseeffekter.

Alternativ mat, et globalt fenomen
Det er særlig de helsemessige vurderingene som forklarer suksessen for denne trenden. Etter flere matskandaler I 1990-årene og tidlig på 2000-tallet, vendte mange forbrukere seg mot det de – berettiget eller ikke – oppfattet som sunnere og mer etisk. 

For disse forbrukerne var det ikke nødvendigvis bare et spørsmål om å ta vare på helsen gjennom dietten, men heller å ta vare på seg selv, samtidig som man kunne glede seg over det man spiste. Produkter som kombinerer original smak og substans med en sunnere dimensjon fenger stadig mer oppmerksomhet. 

Plante-baserte melketyper og yoghurt, produkter uten kunstige tilsetningsstoffer, kombinasjoner av super-frukter og -grønnsaker, naturlige energi-drikker osv., har funnet sin plass på de fleste markeder. En tredjedel av forbrukerne, verden over, sier at innholdet av organiske, originale produkter spiller en stor rolle for deres valg når de gjør innkjøp (kilde: Food 360° Kantar TNS). 

The Alter’Native Food sector, et show i showet
Fenomenet gjør naturligvis krav på spesiell oppmerksomhet, og SIAL Paris gir alternativ mat den plass den fortjener. Med etableringen av øremerkete sektorer og arrangementer, vil SIAL Paris gi alle de involverte en spesiell plattform for å presentere sine produkter og visjoner. 

Det dreier seg altså om et show i showet, med egen skilting og identitet i et spennende miljø. Området vil samle mange utstillere fra denne sektoren, kjente eksperter på sunne matvaner, og de fremste innovatørene i bransjen, uansett hvilke land de kommer fra.  

I løpet av de fem dagene messen varer vil forhandlere, fagfolk og produsenter kunne utveksle erfaringer og synspunkter om alt begrepet alternativ mat står for i dagens og morgendagens marked. Det vil skje i form av en rekke konferanser og rundebords samtaler.

SIAL arrangeres i Paris 21.-25. oktober.

 

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1