Alternative mattrender får egen plattform på SIAL

PUBLISERT: 20 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

SIAL Paris vil fange opp minirevolusjonen som går under radaren i det offentlig rom: Den kaster nytt lys over hvordan vi ernærer oss og hva vi putter på tallerkenen.

The Alter’Native Food Sector er en del av massen som skal vise hva begrepet «alternativ mat» står for. Ifølge en pressemelding fra arrangøren blir dette et show i showet.

Hva er alternativ mat?
Nyskapende produsenter og oppfinnere av morgendagens mat flommer over av ideer og forestillinger om konseptet alternativ mat.

Det er blitt mulig å finne på praktisk talt hva som helst for å tilfredsstille en hvilken som helst smak i våre dager.

Vi ser eksemplene i matvareforretningens hyller, som er fulle av produkter med planteproteiner (hvete, soya, pulse-proteiner, osv.). Disse er utviklet for å kombinere sunne spisevaner med matglede. 

Fermenterte matvarer
Produsentene konsentrerer seg om å få den sunne maten til å smake godt, samtidig som den ser tiltrekkende ut.

Resultatet er et stort antall innovasjoner basert blant annet på erstatninger for kjøtt. 

Et annet typisk eksempel er fermenterte matvarer, som kombucha, kefir og kimchi, matvarer som har vært kjent langt tilbake i historien og har kommet til heder og verdighet igjen på grunn av sine naturlige sammensetninger og positive helseeffekter.

Alternativ mat, et globalt fenomen
Det er særlig de helsemessige vurderingene som forklarer suksessen for denne trenden. Etter flere matskandaler I 1990-årene og tidlig på 2000-tallet, vendte mange forbrukere seg mot det de – berettiget eller ikke – oppfattet som sunnere og mer etisk. 

For disse forbrukerne var det ikke nødvendigvis bare et spørsmål om å ta vare på helsen gjennom dietten, men heller å ta vare på seg selv, samtidig som man kunne glede seg over det man spiste. Produkter som kombinerer original smak og substans med en sunnere dimensjon fenger stadig mer oppmerksomhet. 

Plante-baserte melketyper og yoghurt, produkter uten kunstige tilsetningsstoffer, kombinasjoner av super-frukter og -grønnsaker, naturlige energi-drikker osv., har funnet sin plass på de fleste markeder. En tredjedel av forbrukerne, verden over, sier at innholdet av organiske, originale produkter spiller en stor rolle for deres valg når de gjør innkjøp (kilde: Food 360° Kantar TNS). 

The Alter’Native Food sector, et show i showet
Fenomenet gjør naturligvis krav på spesiell oppmerksomhet, og SIAL Paris gir alternativ mat den plass den fortjener. Med etableringen av øremerkete sektorer og arrangementer, vil SIAL Paris gi alle de involverte en spesiell plattform for å presentere sine produkter og visjoner. 

Det dreier seg altså om et show i showet, med egen skilting og identitet i et spennende miljø. Området vil samle mange utstillere fra denne sektoren, kjente eksperter på sunne matvaner, og de fremste innovatørene i bransjen, uansett hvilke land de kommer fra.  

I løpet av de fem dagene messen varer vil forhandlere, fagfolk og produsenter kunne utveksle erfaringer og synspunkter om alt begrepet alternativ mat står for i dagens og morgendagens marked. Det vil skje i form av en rekke konferanser og rundebords samtaler.

SIAL arrangeres i Paris 21.-25. oktober.

 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red