Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 15 april 2025
OPPDATERT: 15 april
Foto: Metsä Board

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.

I løpet av høsten lanserer mange merkevareeiere sine adventkalendere med innhold fra vareutvalget. Noen er veldig dyre. Innholdet er én ting, konstruksjonen av kalenderen, materialet den er laget av og den grafiske utformingen er også interessant. Packnorth Award 2025 har tatt dette til etterretning gjennom denne kategorien.

Tanken er med andre ord ikke at konkurransedeltakerne skal sende inn kalendere med innhold.
En kalender som kom til oss kommer fra det finske selskapet Lumene, som produserer skjønnhetsprodukter. Adventkalenderene deres er noe av en tradisjon og hvert år er designet unikt. Innholdet varierer også.

Konseptuelt er tanken å vise Lumens foundations, som er basert på renhet og den kjølige nordiske stilen. Visuelt tar man opp nordlys og kaldsnø i trinn én. Når du ser på kalenderen, som er tredimensjonal, graver du deg ned i mer snø, men under den finner du planter og bær. I trinn tre «plukker du bærene» ved å åpne pakken for dagen og finne overraskelsen.

Foto: Metsä Board

Pappmaterialet kommer fra Metsä Board og dermed fra nordiske, PEFC-sertifiserte skoger, produsert primært med fornybar energi. Konverteringen er utført av belgiske Van Genechten Packaging.

Packnorth Awards-juryen ser frem til mange flere kalendere å bedømme. Å vinne kategorien vil være litt som å åpne luke 24 på kalenderen.

Andre nye kategorier er takeaway-emballasje, farmasøytisk emballasje og lukkinger. Du finner alt om Packnorth Award 2025 på award.packnorth.se.

Siste nytt

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Pinlige budskap på plastposer for å avskrekke bruk

Vi kan ikke unnslippe den evige debatten om den potensielle innvirkningen av bæreposer av plast på miljøet. EU vil ikke at vi skal konsumere mer enn 40 per person per år og de nå fjernede høye avgiftene brakte forbruket i Sverige ned til godt under dette tallet. Kanskje dette eksemplet fra Canada er en måte å sikre at antallet holdes nede uten skatter eller avgifter? Og også med humor som instrument.
Pasar1x

Les mer

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere i "One Size Fits All"-konsept fra Plus Pack

Danske Plus Pack lanserer tre nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere som gir fleksibilitet, effektivitet og resirkulerbarhet i matemballasje. Utformet med et "one size fits all"-konsept, er trauene fullt kompatible med eksisterende forseglingsverktøy som brukes av plastbrettprodusenter, noe som eliminerer behovet for nye maskiner og reduserer driftskostnadene.
R2C-one-size-fits-all-1920x1080-1

Ny serie PET-emballasjer med redusert materialforbruk

Plastemballasjeprodusenten Jokey har utviklet en ny serie PET-emballasje (JBJ) som sparer opptil femten prosent materiale. De er nå tilgjengelig i Tara Pacs sortiment.
pilljars_yellowx

Vant priser for årets beste plastgrep

Lerum, Arla, Trioworld Lundin og Den Stolte Hane vant årets Plastløftepriser for sin innovative og bærekraftige emballasje.
plastloftet-vinnere3