Konica Minolta viste prototype på sin nye etikettpresse på Labelexpo

PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Toshi Uemura ønsket velkommen med et tradisjonelt japansk bukk. Pressekonferansen deltok også Tony Charlet, administrerende direktør i MGI Digital Technology.

Konica Minoltas AccurioLabel-maskinserie feiret nylig sitt 10-årsjubileum på Labelexpo Europe. På en pressekonferanse på messen ble detaljer om den neste versjonen av serien avduket, en maskin som sto på selskapets stand som prototype.

Toshi Uemura har tittelen Executive Officer og Head of Industrial Print, Konica Minolta Europe. Han var stolt over å kunne si at i løpet av de ti årene siden introduksjonen har over sytten hundre maskiner blitt installert på verdensmarkedet. Fordelingen mellom Europa, USA og Asia er ganske lik prosentvis.

– Jeg er også stolt over å kunne si at våre presser inntar en ledende posisjon sammen med fem andre merker når det gjelder hvilke som er raskest. Dette er ifølge en undersøkelse fra IDC, sa han.

Den nye pressen, som forventes å bli lansert neste år, har fire egenskaper ifølge Toshi Uemura.

– Vår intensjon er å ta automatisering og produktivitet til nye høyder. Automatisering blir stadig viktigere ettersom det blir stadig vanskeligere å finne dyktige operatører. Den nye maskinen vil være svært enkel å betjene.

Konica Minoltas prototype bygger på den velprøvde suksessen til AccurioLabel 230, og er ifølge selskapet posisjonert som den perfekte løsningen for digital etikettproduksjon i mellomklassen. For kunder som ønsker det, kan den utstyres med Intelligent Quality Optimiser (IQ) som forenkler arbeidsflyter, muliggjør lengre utskriftsopplag på opptil 1600 lineære meter og sikrer nøyaktig fargeregistrering selv ved full hastighet (23,4 m/min). Utskriftsoppløsningen er også økt til 1200 x 2400 dpi. På Labelexpo ble prototypen demonstrert sammen med Konica Minoltas portefølje av digitale arbeidsflytløsninger for etikett- og emballasjeproduksjon i samarbeid med MGI Digital Technology.

Prototypen, som lanseres neste år, vakte stor interesse.

På standen var også MGIs JETvarnish 3D Web 400 for digital etterbehandling, MGIs Octopus Web for hybrid digital stansing og etterbehandling, og GM DC350Mini Basic for semi-roterende stansing og laminering utstilt.

Konica Minolta er fast bestemt på å kapitalisere på det voksende markedet – som ifølge analytikere fra Smithers Pira forventes å vokse med nesten 60 % til 20 milliarder dollar innen ti år, innen 2032.

– Vi er i forkant av digital etikettproduksjon, noe som gir spennende muligheter for leverandører av trykkeritjenester. Ifølge Smithers Pira forventes markedet å vokse med nesten seksti prosent til en verdi av tjue milliarder dollar innen 2032, sa Toshi Uemura.

Siste nytt

Smurfit Westrock tar grep på pappkartongen

Smurfit Westrock har lansert sin nye Bag-in-Box Powergrip, som skal hjelpe bedrifter med å oppfylle EUs kommende, strengere emballasjekrav i henhold til emballasje- og emballasjeavfallsforordningen (PPWR).
pappvinkartong
Smurfit Westrock tar grep på pappkartongen

Selvbetjeningsbutikkene la grunnlaget for plastmaterialenes utvikling

Hvordan ble plastmaterialer et viktig materiale i selvbetjeningsbutikken? Karl Holmberg, en fersk doktorgradsstudent ved Institutt for statsvitenskap ved Lunds universitet, har fullført doktorgraden sin om dette.
med-bok
Selvbetjeningsbutikkene la grunnlaget for plastmaterialenes utvikling

Nå kan fiberbaserte skrukorker konkurrere prismessig med plast

Blue Ocean Closures' (BOC) nyeste generasjon av fiberbaserte skrukorker kan nå produseres til samme eller lavere materialkostnad enn fossil plast, samtidig som energiforbruket i produksjonen er opptil nitti prosent lavere.
BOC1
Nå kan fiberbaserte skrukorker konkurrere prismessig med plast

Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nå klart

Metsä Board har fullført et moderniseringsprosjekt til 60 millioner euro ved sin kartongfabrikk i Simpele. Den oppgraderte maskinen er nå i full drift, og det fornyede falsekartongproduktet MetsäBoard Classic FBB er klart for levering til kunder.
Modernised-Simpele-board-machinex
Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nå klart

Les mer

Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.
emballasjeutstillere
Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Kunsten å tømme en messestand!

Packnews vekslet noen ord med Jesper Hammarstrand, administrerende direktør i InknArt, på slutten av Empack-messen. Han var generelt fornøyd med messen, og faktisk var standen fullstendig tømt.
Jesper-Hammarlund
Kunsten å tømme en messestand!

Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Flere norske emballasjeprodusenter markerte seg i ScanStar 2025, konkurransen som belønner innovative emballasjeløsninger med fokus på bærekraft, funksjonalitet og effektiv logistikk.
Design uten navn - 1
Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Det var stor interesse da vinnerne av Packnorth Award 2025 ble annonsert på Empack 1. oktober. Tretten spennende emballasjeløsninger ble premiert av juryen, som hadde totalt over førti bidrag å vurdere, noen av dem i mer enn én kategori. Prisen ble delt ut av juryformann Bo Wallteg. Her er alle vinnerne pluss juryens begrunnelser.
BoWx
Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!