Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 17 oktober 2025
OPPDATERT: 17 oktober
Pack for the Future setter søkelys på design for gjenvinning av 20 utfordrende emballasjeformater. Foto: Grønt Punkt Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.

Grønt Punkt Norge arrangerte denne uka «Pack for the Future», for første gang i Norge. Konseptet er hentet fra Belgia og Nederland, og utfordrer emballasjeprodusenter til å finne løsninger for emballasje som tradisjonelt er vanskelig å materialgjenvinne i praksis.

Arrangementet var fulltegnet med over 200 påmeldte deltakere og utstillere, og engasjementet var stort da konferansen gikk av stabelen på Sjølyst møtesenter 15. oktober.

– Det er utrolig gøy å se at interessen er så stor. Det viser at medlemmene våre tar ansvar og ønsker å ligge i forkant av kravene som kommer, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Pack for the Future setter søkelys på design for gjenvinning på tvers av 20 utfordrende emballasjeformater og de praktiske konsekvensene av EUs emballasjeforordning. Viktige elementer i dette arbeidet er blant annet gjenvinnbarhetskriterier og dokumentasjon for å sikre at løsninger faktisk blir godkjent og gjenvunnet i praksis.

Johannes Daae i Grønt Punkt Norge står bak den norske versjonen av Pack for the Future. Foto: Grønt Punkt Norge
Nye regler presser frem nye løsninger

– Enkelte er nok litt desperate etter det som føles som en storm av kommende reguleringer for hva slags emballasje som blir tillatt i fremtiden. Derfor er det viktig at vi som produsentansvarssystem legger til rette for at de kan finne både informasjon og emballasjeløsninger som er i tråd med kommende regler, sier Røine.

Tilbakemeldingene fra deltakerne har vært utelukkende positive. Flere trekker fram viktigheten av å ha en felles møteplass for alle som jobber med emballasje.

– Det er inspirerende å møte så mange engasjerte aktører og få innsikt i hvordan vi sammen kan bidra til en mer sirkulær økonomi, sier Robin Heine Krosby fra Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri.

Totalt 12 emballasjeprodusenter viste fram sin gjenvinnbare emballasjeløsninger. All emballasje som ble utstilt er testet og vurdert som gjenvinnbar i praksis. Foto: Grønt Punkt Norge
Fra inspirasjon til handling

Selve konseptet er utviklet av Fost Plus (Belgia), Verpact/KIDV (Nederland) og Wageningen University & Research, som arrangerte tilsvarende konferanse i mai. I Norge har utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge vært primus motor for arrangementet.

– Da vi var i Belgia i mai ble vi så inspirert og begeistret at vi var ikke i tvil om at vi ønsket å tilby våre medlemmer det samme, sier Daae.

På Skøyen viste 12 emballasjeprodusenter frem sine løsninger for 20 utfordrende emballasjeformater. All emballasje som ble utstilt er testet og vurdert som gjenvinnbar i praksis.

Pack for the Future skal identifisere og vise frem gjenvinnbare løsninger for 20 utfordrende emballasjeformater, i tråd med EUs nye emballasjeforordning (PPWR). Foto: Grønt Punkt Norge
Faglig og praktisk

I tillegg til utstillingene fikk deltakerne faglig innhold fra scenen. Her var temaene blant annet den kommende emballasjeforordningen, CEN-standarder og design for gjenvinning.

Utstillerne var: CMSA SA, ACE Packaging, MCC Label, Multipapir Packaging Sustainable Packaging, Sealed Air, Rottneros Packaging AB, Wipak, Schur, CCL Label, adapa Group, Faerch og Amcor. I tillegg deltok organisasjonene RecyClass, Norner, RISE PFI og Den Norske Emballasjeforening.

Pack for the Future
  • Et europeisk initiativ som fremmer emballasjeløsninger som er sirkulære og gjenvinnbare i praksis – ikke bare i teori.
  • Skal identifisere og vise frem gjenvinnbare løsninger for 20 utfordrende emballasjeformater, i tråd med EUs nye emballasjeforordning (PPWR).
  • All emballasje som ble utstilt er testet og vurdert som gjenvinnbar i praksis.
  • Utviklet av Fost Plus (Belgia), Verpact/KIDV (Nederland) og Wageningen University & Research.

Siste nytt

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Les mer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år

Neste mai arrangeres Fespa. Temaet for messen er «The place for experts», som vil fremheve Fespa som et globalt møtested for ekspertise, forretningsutvikling innen trykking og visuell kommunikasjon. Denne uken ble det presentert to nye delmesser som lanseres i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Bølgepapp blir ny delmesse på Fespa neste år