
Hva slags emballasje bør du ha som nettbutikk? Er for eksempel papirposer bedre miljømessig og økonomisk enn plastposer? Dette er mest sannsynlig en hodepine for mange nettbutikker, og det er ikke mye fakta å gå ut i hvis du vil vite. Emballasjelogistikk ved Lunds universitet fikk et spørsmål fra en nettbutikk om de kunne avklare hva som gjelder. Prosjektet er nå fullført.
Nettbutikken har innsett at emballasje er viktig, både med tanke på kundeopplevelse, økonomi og miljø. Mange har tatt steget fra plastemballasje til papiremballasje, men det er ikke så enkelt som å bare bytte og dermed konkludere med at både miljøet og økonomien har nytt godt av det. Det er ikke lett å vite hva man skal tenke. Emballasjelogistikk ved Campus Helsingborg fikk et spørsmål fra en stor nettbutikk. De sa at de vil ha fakta, de tør ikke å ta en beslutning som risikerer å bli oppfattet som «grønnvasking».
De har tidligere sluttet å bruke såkalte polyposer med gode resultater. Universitetet tok tak i problemstillingen og har gjennomført praktiske tester med, i dette tilfellet, en ekstern pakker og beregninger.
Daniel Hellström og Yulia Vakulenko ledet arbeidet i samarbeid med Alexandra Kjellman, som er i sitt andre år som doktorgradsstudent og har en mastergrad i industriell økonomi med spesialisering i business og innovasjon, som involverer logistikk og forsyningskjede.
– Vi gjennomførte et stort antall felttester over to uker der vi deltok i pakkearbeidet hos logistikkselskapet. Totalt klarte vi å hente erfaring fra rundt fem tusen pakker i plast- og papirposer. Samtidig jobbet det vanlige, svært dyktige personalet også med papiralternativet, sier Alexandra Kjellman med stor empati.
– Vi pakket selv, men brukte også mye tid på å observere, snakke med personalet og delta i ulike prosesser.
– Det vi kan konkludere med i starten er at valg av pakkemateriale påvirker pakkeprosessen. Det er noe enklere å pakke i en plastpose, men samtidig er det en vanesak. De ansatte er vant til plastposer, men de lærte veldig raskt, på bare en dag eller to, hvordan de skulle komme opp i samme hastighet som med plast.
– Plastposen har fordeler som å være fleksibel og forme seg etter innholdet, mens papirposen krever mer omtanke, ikke minst i designet. En fordel er for eksempel om den kan åpnes på langsiden. En ulempe er at de går i stykker lettere.
Det var en bekymring for at pakkeprosessen ville ta mye lengre tid, men det var ikke tilfelle etter en innkjøringsperiode.
Hvor lettpakket?
Nå var ikke papirposen vi jobbet med en tilpasset versjon for netthandel, det var en standardpose som ble kjøpt som «hyllevare». Riktig tykkelse og design betyr mye.
Hvor enkelt det er å pakke en pose er selvfølgelig en viktig faktor, men viktigere når man vurderer materialbytte er en analyse av miljø og økonomi.
– Det vi raskt oppdaget var at papirposene var mye større og ikke passet til den plassen i konteinerne som ble brukt. Forskjellen var ganske stor, de fylte posene tok omtrent femti prosent mer plass, bemerker Alexandra Kjellman.
– Kanskje ikke så overraskende med tanke på at dette var standardposer. Vi anslår at med riktig design og papirkvalitet og posestørrelser pluss kanskje hjelp av noen verktøy, kan det være omtrent tjue prosent.
Transport
I det aktuelle tilfellet er posene laget av jomfrufiber i Sverige, mens plastposene er laget i Sør-Europa og derfor har lang transportavstand.
– Transporten fra emballasjefirmaet til distribusjonen skjer i tre forskjellige stadier, men det er bare denne første fasen, med konteinerne, som tydelig påvirkes av en materialendring. Når posene blandes med andre ting, er det ikke stor forskjell. I våre beregninger har vi brukt en gjennomsnittlig avstand for transporten, forklarer Daniel Hellström.
Studien så på påvirkningen av emballasjematerialet, transport inn og ut av emballasjebedriften, emballasjens «end-of-life» og om innholdet har blitt skadet. Det siste er viktig, hvis innholdet er skadet, øker CO2-påvirkningen betydelig. Imidlertid ble det ikke observert noen skadede produkter, enten papir eller plast ble brukt.
Når det gjelder transport, ble vanlig diesel brukt som drivstoff eller alternativt HVO 100 (hydrogenert vegetabilsk olje), som har en klimapåvirkning som er minst åtti prosent lavere enn vanlig diesel.
– Fra et miljøsynspunkt er det selvfølgelig viktig å inkludere «end-of-life»-perspektivet. Hvor mye av materialene som resirkuleres og hvor mye som forbrennes, sier Alexandra Kjellström.
– Vi har beregnet at tjuefire prosent av plasten resirkuleres mens syttitre prosent av papiret resirkuleres. Her vil det være en veldig stor fordel for papir. Det er imidlertid ikke mange fordeler for papir når det gjelder emballasjematerialet.

Kunne vært bedre for plast
Tabellen viser hva som ble konkludert med miljøspørsmålet. Den er basert på ett års forbruk. Gitt at plastposer transporteres mye lenger, kan en nærmere leverandør selvsagt ha en betydelig innvirkning. Dette gjelder også hvis papirposen kjøpes fra en lengre avstand.
– Det kan også opplyses at CO2-tallet for plast ville vært annerledes hvis vi hadde hatt bedre plastgjenvinning.
– Vi har også inkludert i beregningene at noen varer returneres og emballasjematerialet er fullt resirkulert.
– Bruk av HVO100 har også en klar effekt på CO2-utslippene.
Papir litt dyrere
Økonomien er selvfølgelig også svært viktig for netthandelsbedrifter. Mange ønsker å være miljøvennlige, men ikke så mange ønsker at det skal koste noe.
– Vi har konkludert med at papirposer er litt dyrere, det kan være mellom nitti øre og én krone per pakke, men da bør man huske på at det i dette tilfellet er en standardpose kjøpt utenfor langsiktige kjøpsavtaler. Plastemballasje har en pris basert på en langsiktig avtale, noe som har en innvirkning.
«End-of-life»-kostnaden for plast inkluderer det utvidede produsentansvaret, der papir, på grunn av sin høyere vekt, kommer noe dårligere ut.

– Å få slike tall kan også være bra for emballasjebedriften, som kan informere kundene sine om hvordan det ser ut.
Som vanlig er det et spørsmål om balanse for netthandelsbedriften. Det er fordeler og ulemper med begge materialene, og det er lett å se at det er mulig å rote til tallene gjennom valg av leverandører, design av emballasjen og valg av drivstoff for kjøretøyene. Hvordan det aktuelle netthandelsbedriften har valgt å gjøre, eller vil gjøre, er uklart i skrivende stund.







