Fem sterke trender for printindustrien i 2025

PUBLISERT: 21 februar 2025
OPPDATERT: 21 februar
Stefan Bergdahl, administrerende direktør i HP i Norden.

KRONIKK. 2025 er året da etikett- og emballasjeindustrien går fra utfordringer til muligheter.

I 2024 har etikett- og emballasjeindustrien gjennomgått en viktig endringsprosess. Utfordringer som mangel på arbeidskraft, økende energikostnader, avfall og stillegående maskiner har stått sentralt. Samtidig har vi sett en bedring, med redusert inflasjon og en tilbakevendende optimisme for, skriver Stefan Bergdahl, administrerende direktør i HP i Norden.

Avslutningsvis vil etikett- og emballasjeindustrien bli mer digital, bærekraftig og automatisert enn noen gang. Med intelligent automatisering, avanserte digitale printløsninger og KI vil bedrifter klare korte opplag, raske omstillinger og økt behov for bærekraft.

«For selskaper som ønsker å være i forkant, er det viktig å omfavne disse teknologiene»

For selskaper som ønsker å ligge i forkant, er det viktig å omfavne disse teknologiene for både å møte markedskrav og redusere miljøpåvirkningen. Blant de viktigste trendene på vei inn i 2025, spår vi i HP følgende gjennombrudd på fem områder:

1. KI er en del av emballasjeproduksjon
En av de mest bemerkelsesverdige trendene er den økende bruken av KI for å lage helautomatiserte produksjonssteder. Det betyr at hele produksjonsflyten – fra materialhåndtering og trykking til etterbehandling og kvalitetskontroll – vil bli kontrollert av maskiner, programvare og roboter med minimal menneskelig innblanding.

2. Bærekraft – en nøkkelfaktor
Bærekraft er ikke lenger bare en trend, men en nødvendighet. Det handler ikke bare om å redusere energiforbruket, men også om å optimalisere produksjonen for å redusere avfall og CO2-utslipp. Digitaliserte arbeidsflyter gjør det mulig å redusere avfall og samtidig levere kortere kjøringer med raskere omstillinger.

3. Det digitale printgjennombruddet – Etiketter og emballasje i forkant
Digitaltrykk, spesielt i etiketter og fleksibel emballasje, fortsetter å revolusjonere bransjen. For etiketter forventes digitaltrykk å utgjøre mer enn 10 % av totalmarkedet og for emballasje, som i dag utgjør under 1 %, vil vi se et raskt oppsving.

4. Den voksende rollen til netthandel
Selv om netthandelens rolle i etikett- og emballasjesektoren fortsatt er relativt lav, vil den vokse raskt i årene som kommer. Digitale løsninger, som muliggjør raskere, mer fleksible produksjonsflyter, vil være avgjørende for å møte den økende etterspørselen fra netthandelsbedrifter etter tilpassede, bærekraftige og raske pakkeløsninger.

5. Standardisering og integrering
For å møte den økende kompleksiteten vil flere og flere trykkerier måtte standardisere prosessene sine og bruke helintegrerte utskriftsløsninger. Denne standardiseringen betyr at maskiner, programvare og andre systemer kobles sammen for å skape jevne arbeidsflyter. Noe som skaper større fleksibilitet og raskere produksjon for å møte det fartsfylte markedet og merkevarenes dynamiske krav.

Siste nytt

Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Flere norske emballasjeprodusenter markerte seg i ScanStar 2025, konkurransen som belønner innovative emballasjeløsninger med fokus på bærekraft, funksjonalitet og effektiv logistikk.
Design uten navn - 1
Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Ruth Nilsen, Markedsdirektør i Glomma Papp AS holdt et foredrag under dette temaet nylig, under ACT Logimarkts "åpen dag" arrangement.
IMG_3027
Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Det var stor interesse da vinnerne av Packnorth Award 2025 ble annonsert på Empack 1. oktober. Tretten spennende emballasjeløsninger ble premiert av juryen, som hadde totalt over førti bidrag å vurdere, noen av dem i mer enn én kategori. Prisen ble delt ut av juryformann Bo Wallteg. Her er alle vinnerne pluss juryens begrunnelser.
BoWx
Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Mange interessante presentasjoner på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Denne uken er det Empack på Kistamässan utenfor Stockholm. Neste uke er det tid for en ny messe i samme hall som er relatert til emballasjebransjen. Sign&Print Scandinavia arrangeres fra 7. til 9. oktober. I tillegg til et stort antall utstillere kan besøkende også delta på en rekke interessante presentasjoner. Du finner programmet her.
Cina-Carina-Allfors-900x600-5-colorx
Mange interessante presentasjoner på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Les mer

Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Svenske Plockmatic har flere nyheter å presentere på Sign- og Print Scandinavia. Det blir flere smarte etterbehandlingsløsninger for skjæring, bokproduksjon og emballasjeapplikasjoner.
DigiFold-Ultra
Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Avery Dennisson inngår samarbeid om resirkulering

Avery Dennison Labels and Packaging Materials har inngått partnerskap med SOPREMA som en del av sitt AD Circular-resirkuleringsprogram for dekkpapir over hele Europa. Dette samarbeidet vil forvandle brukte glassin-liners til bærekraftig bygningsisolasjon.
AveryDennison_AD Circular-2025-Press Release-1500x900px-Option 2
Avery Dennisson inngår samarbeid om resirkulering

Durst lanserer G3-plattformen på et marked preget av kaos

På den nylig avsluttede Labelexpo i Barcelona introduserte Durst to nye maskiner basert på den nye G3-plattformen. Packnews fant ut litt mer om den.
durst-1x
Durst lanserer G3-plattformen på et marked preget av kaos

Skal produsere 600 millioner falskartongemballasjer per år

Produksjonen har startet, og i løpet av de neste fem årene er planen for Fallers nye fabrikk i Horsens, Danmark å skulle kunne produsere 600 millioner sammenleggbare esker per år.
Faller_01
Skal produsere 600 millioner falskartongemballasjer per år