Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

PUBLISERT: 23 januar 2025
OPPDATERT: 23 januar
Et eksempel på endring.

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.

Dette gjøres ikke helt frivillig, det er en måte å forsøke å komme rundt ny lovgivning i Storbritannia som kom på plass i fjor høst og har til hensikt å beskytte barn. Lidl sier det vil fjerne alle designelementer, som 3D-animerte former, lyse fargemønstre og lekne produktnavn som ikke direkte reflekterer innholdet.

For eksempel vil gummibjørnene deres gå fra deres lyse, tiltalende pappemballasje til noe enklere, mer produktfokusert som fremhever fruktsmakene. Dette er et tiltak som bygger på endringer som ble gjort tilbake i 2020 da Lidl ble den første kjeden i Storbritannia som fjernet tegneseriefigurer fra frokostblandingene.

Samtidig har godteri og sjokolade blitt fjernet fra plasseringen ved kassene siden i fjor.

Siste nytt

Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Flere norske emballasjeprodusenter markerte seg i ScanStar 2025, konkurransen som belønner innovative emballasjeløsninger med fokus på bærekraft, funksjonalitet og effektiv logistikk.
Design uten navn - 1
Sju emballasjepriser til Norge i ScanStar 2025

Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Ruth Nilsen, Markedsdirektør i Glomma Papp AS holdt et foredrag under dette temaet nylig, under ACT Logimarkts "åpen dag" arrangement.
IMG_3027
Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Det var stor interesse da vinnerne av Packnorth Award 2025 ble annonsert på Empack 1. oktober. Tretten spennende emballasjeløsninger ble premiert av juryen, som hadde totalt over førti bidrag å vurdere, noen av dem i mer enn én kategori. Prisen ble delt ut av juryformann Bo Wallteg. Her er alle vinnerne pluss juryens begrunnelser.
BoWx
Her er alle vinnerne i Packnorth Award 2025!

Mange interessante presentasjoner på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Denne uken er det Empack på Kistamässan utenfor Stockholm. Neste uke er det tid for en ny messe i samme hall som er relatert til emballasjebransjen. Sign&Print Scandinavia arrangeres fra 7. til 9. oktober. I tillegg til et stort antall utstillere kan besøkende også delta på en rekke interessante presentasjoner. Du finner programmet her.
Cina-Carina-Allfors-900x600-5-colorx
Mange interessante presentasjoner på Sign&Print Scandinavia på Kistamässan

Les mer

Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Svenske Plockmatic har flere nyheter å presentere på Sign- og Print Scandinavia. Det blir flere smarte etterbehandlingsløsninger for skjæring, bokproduksjon og emballasjeapplikasjoner.
DigiFold-Ultra
Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Skal produsere 600 millioner falskartongemballasjer per år

Produksjonen har startet, og i løpet av de neste fem årene er planen for Fallers nye fabrikk i Horsens, Danmark å skulle kunne produsere 600 millioner sammenleggbare esker per år.
Faller_01
Skal produsere 600 millioner falskartongemballasjer per år

Flints nye blekk for flexotrykk - et hopp inn i fremtiden

Flint Group hadde en ny blekk som det nesten ikke var lov å fortelle om, ifølge Niklas Olsson, Global Brand Manager i selskapet. Flexocure LEAP er en blekk som gjør det enklere å trykke matemballasje ved å bestå migrasjonstester.
Flintx
Flints nye blekk for flexotrykk – et hopp inn i fremtiden

Digital Etikett i Gaupne investerer i HP Indigo 200K,

Digital Etikett har tegnet kontrakt med HP om kjøp av deres modell HP Indigo 200K digitalpresse. Som en del av investeringen fornyer Digital Etikett sitt partnerskap med Visutech for service og support
processed-93F58102-C30D-4709-AE2C-28970FB63245
Digital Etikett i Gaupne investerer i HP Indigo 200K,